Özet
Bu tez, 'Sanat ve Sanatçı Buluşmaları: 2010 Sonrası Türkiye'den Örneklerle' başlığı altında buluşma kavramından hareket edilerek; sanatta buluşma ve sanatçı buluşmaları bağlamında 2010 sonrası döneme odaklanılarak özellikle Türkiye'den örneklerle ele alınmıştır. Sanatta buluşma veya sanatta bir araya gelme eyleminin tarihsel süreci incelenerek sanatçıların bir araya gelme ve bir arada çalışma alanları tespit edilmiştir. İkinci bölümde; sanat ve sanatçı buluşmasının tarihçesi incelenmiş, sanatta buluşma kavramı bağlamında sanatçı buluşmaları nedir, neden ve ne zaman başlamıştır konuları araştırılmış, tarihsel olarak kısaca yer verilmiştir. Tezde ilk olarak Cumhuriyet öncesi Osmanlı dönemi sanatçı buluşmaları incelenmiştir. Ardından Cumhuriyet döneminde sanatçı buluşmalarının nasıl şekillendiği ve Batı, Doğu ve Afrika Primitif sanatlarının -bağlantılı olarak- sanatçı buluşmalarına etkisi üzerinde durulmuştur. Üçüncü Bölümde, bu buluşmalara referans olan akımların Kübizm, Sürrealizm, Dadaizm, Kinetik Sanat, Bauhaus Okulu ve Fluxus sanatçı buluşmalarına etkilerinin ne olduğu araştırılmıştır. Farklı sanat disiplinlerinin bir arada olma konusu incelenirken, ortamlarında yer alan "küratör kimdir, ne için vardır, çalışma yöntemi nedir" gibi sorulara açıklık getirilmeye çalışılmış, bu bağlamda sanatın ve sanatçının küratörle ve sanat yönetmeniyle ilişkisi incelenmiştir. Sanatçı buluşmaları ne amaçla ve ne şekilde başlamıştır konuları bölüm başlıkları altında açıklanırken; farklı disiplinlerden sanatçıların bir arada çalışmasının etkilerinin neler olduğu üzerinde de durulmuştur. Dördüncü bölümde, buluşma kavramı ile bir araya gelen sanatçılar ne şekilde ne gibi ortamlarda ve ne gibi etkinliklerde bir araya gelmiştir; Türkiye'deki kâr amacı gütmeyen kırsal bölgelerdeki sanat köyleri, atölye-müze, sanat otelinde ve bağımsız sanatçı insiyatiflerinde gerçekleştirilen buluşmaların çoğul üretim açısından yaratıcılığa etkisi nedir? konuları, 2010 sonrası dönemde Türkiye'den örnekler verilerek ele alınmıştır. Ön araştırmalar, taramalar yapılırken 'Sanatçı Buluşmaları' konusunda yazılı kaynağın yeterli olmadığı tespit edilmiş ve bu sebeple Türkiye'den küratör, sanatçı, akademisyenlerle konu ile ilgili sözlü görüşmeler yapılması yolu ile yazılı, sözel bilgiler, görseller alınmıştır. Sanatta bir arada çalışma alanları incelenirken Türkiye'den Doğal-Yapay Çevrede Lif Sanatı örneklerine bu bölümde yer verilmiştir. Ayrıca yine bu bölümde kâr amacı gütmeyen buluşma alanları ve kırsal alan ilişkisi irdelenmiş; kırsal alan ilişkisi olarak sanat köyü, sanat oteli, sanat çalıştayı ve sempozyumu, atölye-müze, bağımsız sanatçı inisiyatifleri araştırılarak örneklenmiştir.