Özet
Tezin konusu olan Doğal Taşın Mekandaki Kimliği’ni ele alırken, doğal taşın hem
geçmişten günümüze hangi süreçlerden geçtiğini, hem de doğal taşın özellikle
geleneksel dünyadaki öneminden dolayı, geleneksel dünya ile modern dünya
arasındaki benzerlik ve farklılıklar karşılaştırmalı olarak değerlendirilmektedir. Doğal
taşın mekandaki izlerinin öncelikle bu tarihsel bağlamda değerlendirilmesi, sonraki
konu başlıklarının daha sağlıklı bir şekilde anlaşılması açısından önem taşımaktadır.
Dolayısıyla ilk bölüm, geleneksel ile modern kültürler arasında çıkan çatışmaları
gözlemleyerek, bu çatışmaların nedenlerini açığa çıkarmaktadır. Geleneksel ve
modern süreçlerde oluşturulan mekan kavramından yola çıkarak, bu dönemlere ait
formların öznenin her iki bakış açısıyla nesne ile olan mesafeleri, güncel ve tarihsel
açılardan ele alınmaktadır. Bu güncel ve tarihsel süreçlere dahil olan akım ve üsluplar
arasında bir analoji kurulup, ayrıca bunların dışında kalan kavramların da ayrışma
noktaları incelenmektedir. Bahsedilen kavramların yerellik ile evrensellik iddialarının
yapısal olarak formlara olan yansımalarına da değinilerek, aynı zamanda politik ve
ticari ilişkileri de sorgulanmaktadır.
Bir sonraki bölümde, öznenin doğal taşı bir nesne olarak kavraması ve estetik değer
yüklemesi ile oluşan bütünlüğün mekandaki yeri ve doğal taş üzerindeki etkileri
irdelenmektedir. Bu bağlamda öznenin doğal taş’ı, estetik değer olgusu bakımından
nasıl bir diyalektik süreç içerisinde kavradığı ve kavradığı nesne üzerinde nasıl bir
tavır aldığı açıklanmaktadır. Öznenin kavradığı ve algıladığı nesne ile sübjektif bir
ilişki kurması ve bu ilişkiye estetik hoşlanma ve estetik hazzın dahil olmasıyla,
nesnenin özne tarafından estetik bir tavırla değerlendirilme süreci başlamaktadır.
Öznenin aldığı bu estetik tavır doğrultusunda, ortaya çıkabilecek diğer değer
kavramları olan bilgisel ve ekonomik tavırların, öznede oluşan estetik değer olgusuna
dahil olup olamayacakları da örnekler üzerinden değerlendirilmektedir.
Bu değerlendirmeden sonra öznenin doğal taş üzerindeki estetik değer olgusunu, ne
bakımdan güzel olarak nitelendireceği açıklanmaktadır. Bu bağlamda nesneye
addedilen güzel söyleminin, günümüz mekan tasarımları açısından pratik-ekonomik
bir bakış açısı ile değerlendirilmesi, nesnede nasıl bir güzel tanımlamasına dönüşeceği
değerlendirilmektedir. Bu değerlendirme, geçmişten günümüze uzanan bir süreç
içerisinde ele alındığında, nesnedeki güzellik tanımlamasının yarar (fayda)
sınırlandırılmasıyla karşı karşıya kaldığı ve bu durumun da nesnenin öz güzelliğini
perdelediği gözlemlenmektedir.