Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi

Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

MSGSÜ'de Ara

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorTorun, İpek
dc.date.accessioned2025-12-19T11:06:33Z
dc.date.available2025-12-19T11:06:33Z
dc.date.issued2025en_US
dc.identifier.issn2146-9059
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14124/10265
dc.description.abstractThis study analyzes the visual and typographic elements used in Turkish cologne packaging, examining how brands visually represent different scents. Through a content analysis of design components such as background style, color, imagery, typography, and graphical structures, the study aims to identify current trends in scent representation within packaging design. A dataset of 83 cologne products from 17 brands is systematically categorized to map out contemporary approaches to scent-based visual representation. Findings indicate a predominant reliance on solid backgrounds (50.6%), illustrative imagery (81.1%), and geometric shapes (78.6%), with sans-serif typography (52.2%) being the most common choice for scent names. Brands demonstrate two primary visualization strategies: aligning their designs with the scent itself or maintaining a consistent corporate identity across various fragrances. By mapping how scents are visually expressed in Turkish cologne packaging, this study provides insights into the role of visual representation in fragrance perception and contributes to the understanding of contemporary design practices in scent-based product packaging.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.relation.ispartofAnadolu Üniversitesi Sanat & Tasarım Dergisi - Anadolu University Journal of Art & Designen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccessen_US
dc.subjectOlfactionen_US
dc.subjectPackagingen_US
dc.subjectCologneen_US
dc.subjectTypographyen_US
dc.subjectGraphic designen_US
dc.titleThe Visual Scent: Graphic and Typographic Representations in Turkish Cologne Packagingen_US
dc.typearticleen_US
dc.authorid0000-0001-8493-3307en_US
dc.departmentMimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesien_US
dc.institutionauthorTorun, İpek
dc.identifier.doi10.20488/sanattasarim.1803569en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.authorwosidNJS-0345-2025en_US
dc.identifier.wosWOS:001620379100004en_US


Bu öğenin dosyaları:

DosyalarBoyutBiçimGöster

Bu öğe ile ilişkili dosya yok.

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster