Özet
İnsanoğlu'nun varoluşundan bugüne ortaya koyduğu mimari yapıtlar zaman içinde oluşan birikim ile barınma ihtiyacının karşılığı olmaktan öte başka anlamlar kazanmaya başlamıştır. Mimari kavramının tanımlarına baktığımızda, söylenen sözlerin bilim, sanat, teknik ve insan yaşamıyla ilgili olduğunu görmekteyiz. İçinde çokça kavramı bulunduran mimarlık, üretimini gerçekleştiren mimarın 3 boyutlu ve 2 boyutlu sanatlar ile ne kadar ilişkili olduğuyla orantılı olarak zenginleşecektir. Bu yüksek lisans tezinin amacı, 20. yy mimarlığının önemli isimlerinden biri olan, on üç ülkede proje yapmış, yüzlerce farklı firma ile çalışmış İtalyan mimar Gio Ponti'nin mimari duruşunun ve mimarlığının yanısıra tasarladığı ürünlerle ortaya koyduğu ressam, endüstri ürünleri tasarımcısı, iç mimar, şair, editor gibi kimliklerinin incelenmesiyle, O'nun çok yönlülüğünün araştırılmasıdır.Bu amaçla, Ponti'nin çay kaşığından gökdelene kadar uzanan bir çeşitlilik yelpazesinde olan tasarımları incelenmiş, elinde sürekli kalem olan, kah çizen kah yazan bir sanat adamı olarak yaşam boyu süren üretimi araştırılmıştır. Bu araştırmalar sırasında yapılan literatür taramasında mimar Gio Ponti'nin çalışmaları ve üretimlerine mümkün olduğunca ulaşılmaya çalışılmış, bu üretimlerin yorumlamaları yapılarak tasarıma yaklaşımı ele alınmıştır. Çalışmanın sürekliliği ve anlaşılabilirliği için 18 Kasım 1891 doğumlu olan mimar Gio Ponti'nin yaşadığı dönemin anlatılması gerektiğinden, 19.yy'da endüstrileşme ile tüm dünyada meydana gelen ekonomik ve toplumsal değişimlerin oluşturduğu zemin üzerinden başlayarak, mimarın ölüm yılı olan 1970'li yıllara kadar İtalya'da ve dünyada 20. yy mimarlık ortamı çalışılmış ve tezde ilk bölümde aktarılmıştır. Araştırmanın ikinci bölümünde, mimar Gio Ponti'nin çalışmalarının daha iyi anlaşılabilmesi ve sosyal ortamının bağdaştırılabilmesi açısından mimarın yaşamı ve aile yapısına değinilmiştir. Bu noktada Ponti'nin tasarımcı kimliğinin oluşumunda mezun olduğu, çok önemli bir mimarlık okulu olan Politecnico di Milano'daki yılları, eğitim aldığı hocaları, ardından çalışma hayatında ortaklık kurduğu sanatçı arkadaşları etkili olduğundan, bunlarla ilgili araştırmalar yapılmıştır. Bu çalışmalar hem söz konusu bölümde hem de Ponti'nin teze alınan tüm çalışmalarının aktarıldığı üçüncü bölümde verilmiştir. Üçüncü bölümde mimar Gio Ponti'nin teze alınan tüm çalışmaları kronolojik bir sıra ile mimarın tasarım anlayışı ve dönem etkileri ile mafsallanarak anlatılmıştır. Gio Ponti'nin tasarımını gerçekleştirdiği ürünleri ve binaları, ortaya koyduğu yazı ve çizimleri yorumlama ve inceleme çalışmalarının neticesinde, Ponti'nin farklı sanat dalları ile iç içe olan bir mimar olarak son derece üretken bir sanat adamı olduğu kanısına varılmıştır.