Özet
Çalışma, genel kapsamda Adolf Loos'un mesleğinin ilk yıllarından itibaren yazdığı yazılar, yaptığı mimari uygulamalar üzerinden tasarlamış olduğu iki konutun kadına atıfta bulunan odak noktalarının karşılaştırmasını ele alır. Bu odak noktaları, kadına anlam atamasıyla büyük ölçüde Adolf Loos'un modernitesindeki kadın anlayışı ile ilişkilidir. Bu açıdan tez, bu anlayışı irdelemeye çalışırken bunu büyük oranda Loos'un yazıları ve tasarımları üzerinden okumalarla yapar. Bu kapsamda tez, dönemin modernite anlayışı ile Adolf Loos'un sahip olduğu modernite kavramını anlamaya çalışarak başlar. Sonrasında Loos'un görüşleri paralelinde modernite içindeki konut kavramını sorgulayarak 'iç'in ve 'dış'ın anlamlarını bulmaya çalışır. Loos'un konuta bir maske anlamı atayıp, dışı kamusal olana tepkisiz, içi ise öze en yakın ve yoğun olarak atfetmesi tez boyunca yinelenerek tartışılmıştır. Loos'un konutun içini ve dışını ayırmadaki tutumu, iç mekânın şekillenmesinde etkili olmuştur. İçe yüklediği anlamlar açısından kadın merkezli mekân anlayışı çoğu konutlarına yansır. Bu gözle görülebilir yansıma Loos'un aile evleri özelinde bir proje olan Müller Evi kadın mekânı ve Josephine Baker Evi odak noktası arasındaki karşılaştırma ile ele alınmıştır.