Özet
Bu çalışma, Turgut Cansever (Türkiye, 1921) ve Justino Serralta'nın (Uruguay, 1919) mesleki ve kişisel yaşamlarında görülen Le Corbusier etkisine özel bir vurgu yaparak bu iki mimarın mimariye ilişkin çalışmalarının ve teorik üretimlerinin karşılaştırmalı bir analizini gerektirir. Cansever ve Serralta'nın çağdaş olduklarını ve 1949'da Paris'te modern mimarlık bürolarında stajyer olarak belirli bir dönem paylaştıklarını dikkate alan bu çalışma, bir yan amaç olarak sırasıyla Türkiye'deki ve Uruguay'daki sosyo-politik bağlamların yüzeysel bir analizini yaparken bu ülkelerdeki mimari yaşamı daha geniş bir yelpazede inceleyecektir. Bu sayede, bir arka plan çerçevesi sağlamak ve Cansever ve Serralta'nın, Le Corbusier'in fikirlerini benimseme, eleştirme, uyarlama veya reddetme yollarına sürekli atıfta bulunarak bu iki mimarın süreçleri ve yaklaşımları arasındaki bağlantı ve farklılıkları araştırmak mümkün olacaktır. Çalışma, söylemsel alana özel bir önem vererek, üç mimarın yaşam yörüngeleri, ulusal bağlamları, eğitim geçmişleri ve yazılı metinlerinin karşılaştırılmasıyla yürütülecektir. Bu, özellikle disiplinle ilgili duruşlarındaki belirli yakınsama ve yakınlıkların bir dizi projede nasıl ifade edilebileceğinin analizi yoluyla yapılacaktır. Bu çalışmada, hem Uruguaylı hem de Türk akademisyenler tarafından onlar hakkında yazılan çok sayıda bibliyografya kullanılmıştır, ancak konunun özgünlüğü ve keşfedilmemiş olması nedeniyle birçok yeni araştırma da yapılmıştır. Ayrıca, birincil bilgi kaynağı olarak, hem Serralta hem de Cansever'in ailesi veya eski öğrencileriyle kişisel görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Anahtar Sözcükler: Le Corbusier, Turgut Cansever, Justino Serralta, Modern Mimarlık, Eleştirel Bölgeselcilik