Özet
Bu çalışmada, mimari mekanın odağında insan olduğu düşünülerek "yaşayan mekan" kavramından yola çıkılmış; mekanın yaratılması, senaryosu, kurgu ve algısı irdelenmiştir. Mekan kavramına ek olarak; mimari mekanların sunum teknikleri araştırılmıştır. Buradan hareketle, sinematografik anlatım ve mekan arasındaki ilişki, zaman ve hareket, görsel iletişim, mekan deneyimi ve mekanda duygu temelinde incelenmiştir.Henüz yapımına başlanmamış ama projelendirilmiş mekanın nasıl sunulması gerektiği üzerine, inşaat sektöründe bilgisayar ortamında yaratılan üç boyutlu bir mekanın sinematografik öğelerle hazırlanmış sunumu ile sinematografik öğelerin kullanılmadığı bir sunumu hazırlanarak uygulamalı bir alan çalışması gerçekleştirilmiştir. Bu aşamada, mekanı yaşanır kılan sinemanın teknikleri ve anlatım dilinden yararlanılmıştır. Projelendirilmiş mekanların algı, duygu ve iletişim gibi faktörleri ortaya konularak bilgisayar teknolojisinin yardımıyla potansiyel müşteriler/kullanıcıların sunumlara bakışı incelenmiştir. Sonuç olarak, bu çalışma ile mekanın sunumunda hareket halinde olan insanın algısının; diğer canlılardan farklı olarak mekanı deneyimleyebilmesinin önemi ortaya çıkmakta ve bilgisayar teknolojileri ile de mekanların henüz inşa edilmeden de yaşayan mekan olarak algılanabileceğini göstermektedir.