Özet
Mağazacılıkta birincil amaç satış yapmaktır. Doğru mağaza tasarımı, potansiyel müşteriyi gerçek müşteriye dönüştürecek düzenlemelerin bir araya getirilmesidir. Aydınlatma tasarımı, mağaza tasarımının en önemli bileşenidir. İç mimari detaylar ve sergilenen ürünlerin niteliği ancak doğru aydınlatmayla ortaya çıkarılmaktadır. Aydınlatma, mekanın ilgi çekici nitelikte olması için etkili bir araçtır. Bu nedenle müşteriyle iletişimin başlama noktası olan vitrinlerde ürünün dikkat çekmesi için devamlı değişen temalara uyum sağlayacak esnek ve yenilikçi bir aydınlatma sistemine gereksinim duyulmaktadır. Hatta bazen sadece binanın dış cephesi şaşırtıcı ışık oyunlarıyla aydınlatılarak bu etki yaratılabilmektedir. Diğer önemli nokta ise içeride sergilenen ürünlerin renk, biçim ve dokularının rahat ve doğru olarak algılanabilmesi için görülebilirliğin sağlanması gerekliliğidir. Ayrıca, lambaların ve armatürlerin seçimi özenle yapılmalı, kamaşma kontrollü olmalı, ürünlerin özün renklerinde algılanması için, uygun renk sıcaklığına ve yüksek renksel geriverime sahip olmasına dikkat edilmelidir. Mekanda sağlanması gereken aydınlık düzeyinin ne olduğu ve genel (direkt, yarı-endirekt, endirekt ve direkt+endirekt aydınlatma) veya lokal aydınlatma sistemlerinden hangisinin tercih edilmesi gerektiği ise mağazanın hangi gruba dahil olduğuyla ilişkilidir. I. Bölge mağazalar büyük ölçekli, zorunlu ihtiyaçların karşılandığı mağazalardır. Mekanın tamamı genel aydınlatma ile tekdüze aydınlatılır. II. Bölge mağazalar orta ölçekli en yaygın mağaza türüdür ve genel aydınlatma ile vurgu amaçlı lokal aydınlatma birlikte uygulanır. III. Bölge mağazalar ise pahalı ve değerli ürünlerin satıldığı, tasarım ile kimliğin önem taşıdığı lüks mağazalardır. Bu grupta mağaza atmosferi ve marka kimliği önem taşımakla birlikte aydınlatma da başlı başına bir tasarım öğesidir. Lokal aydınlatma yoğun, genel aydınlatma ise çok kısıtlıdır; hatta bazı tasarımlarda mağazanın tamamı sadece lokal aydınlatma sistemi ile çözülmektedir. Mağaza kimliği yaratmak ürün pazarlama stratejisinin en önemli kısmını oluşturmaktadır. Mekanda geçirilen sürenin kalitesi de oldukça önemlidir. Müşterinin bulunduğu ortamda kendini rahat hissetmesi ve bu mekandan zevk alması mağazada uzun süre vakit geçirmesini sağlamakta, satın alma motivasyonunu daha da artırmaktadır. Ayrıca dışarıda da mağazadan övgüyle söz etmesi de sosyaI yaşam içinde aktif bir reklam niteliği taşımaktadır. Bu nedenle firmalar alt yapısını özenle hazırladıkları markalarını sunacakları mağaza konseptini belirlerken, aydınlatmanın baskın olan ?karakter ve kimlik kazandırma niteliğinden faydalanmalıdırlar. ANAHTAR KELİMELER: Işık, Armatürler, Aydınlatma tasarımı, Mağaza tasarımı, Marka kimliği.