Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi
Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.MSGSÜ'de Ara
Yirminci yüzyıldan günümüze resimde farklı çocuk imgeleri
Özet
Avrupa resimde kullanılan çocuk imgesinin 15-16. Yüzyıllara kadar, Çocuk İsa
betimlemeleri dışında fazla ilgi çekmediği görülür. Ortaçağ’da Çocuk İsa, Meryem’in
kucağında herhangi bir çocuksu özellik taşımadan resmediliyor, Surat ifadeleri ve
oranlarıyla minyatür yetişkinler gibi görünüyorlardı. Rönesans dönemi ile birlikte
yetişkin görünümünden sıyrılan çocuk, doğal ve gerçekçi bir anlayışla ele alındığı yeni
bir görünüme kavuşmaya başlamıştır. Özellikle 16. Yüzyıla ait Meryem ve Çocuk İsa
betimlemeleri, modern anlamdaki çocuk kavramına yaklaşan, aynı zamanda anneçocuk ilişkisini yücelten çalışmalardır.
17. Yüzyıl çocukları artık resim sanatı içinde önemli bir figür olarak yerini
almaya başlamıştır. Böylelikle 17. Yüzyılda ev yaşamı ve sıradan günlük yaşam
konularını resmeden Hollandalı ressamlar sıradan çocukları konu alan sayısız resim
yapmıştır.
18. Yüzyıl ile birlikte gelişimi hızlanan çocukluk bilincinin ve aydınlanma
çağının getirdiği olumlu etkilerle çocuklar portre sanatında en az büyükler kadar yer
tutmuştur. Toplumun her kesiminden çocuk ait olduğu sınıfı gizlemeksizin birçok
sanatçı tarafından resimlere konu olmuştur.
19. Yüzyılda çocuk merkezli bir aile anlayışına kavuşan Avrupa toplumu, bu
yeni anlayışla başta Empresyonizm olmak üzere, akımın geliştirdiği yeni resim tekniği
ve renk anlayışı ile yüzyılın son çeyreğinde çocuk imgesinin sıklıkla kullanıldığı akım
olmuştur. Empresyonist sanatçılar resimlerinde kendi çocuklarına yer vermiş, onların
günlük yaşam içindeki neşesini ve canlılığını tuvallere yansıtmışlardır.
20. yüzyılda hem sanat hem çocuğun sosyal yapısı değişim göstermiş, çocuklar
için eğitim reformu yüzyılı olmuştur. Böylelikle çocukluk kavramı bazı kesimlerde
yükselişe geçerken bazı kesimlerde de yaşanan savaşlarla birlikte yerle bir edilmiş
çocuklar şiddet, istismar ve açlıkla yüzleşmeye devam etmiştir. Bu dönemde insanın
iç dünyasındaki çatışmaların yansıması üzerinde duran ifadeci sanatçılar resimlerinde
toplumsal çıkmazlara ve savaş mağduru çocuklara vurgu yapmıştır.
Günümüzde uzay çağının getirdiği tüm bilimsel ve teknolojik gelişmeler
içindeki çocuklar resimlerin konusu olmaya devam etmektedir. Günümüz Batı
resminde teknoloji çağının çocukları birbirinden farklı çarpıcı üsluplar ve bakış
açılarıyla resimlerde görülmektedir. Çocuklar kimi zaman insan hayatının başlangıcını
ve sonunu, ululuğunu ve olumsuzluklarını ele alan metafora dönüşmektedirler. Bazen
de Ortaçağdan beri sıklıkla kullanılan anne-çocuk temasına atıfta bulunan resimler
içinde yer almaktadırlar. Günümüz Türk Sanatçılarına baktığımızda ise Anadolu
çocuklarının taşralı yaşamları ve şehir hayatının en üst tabakayla en alt tabakaya ait
çocuklarının psikolojik gerilimi resimlerin konusu olmuştur. Sanatçılar bu yönleriyle
kimi zaman toplumsal gerçekçi kimi zaman da dışavurumcu bir sanat anlayışı
benimsemişlerdir.
ANAHTAR KELİMELER: Ortaçağ, 20.Yüzyıl, Resim, Çocuk İmgesi, Portre,
Koleksiyonlar
- Güzel Sanatlar Enstitüsü [448]