Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi
Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.MSGSÜ'de Ara
Resim sanatında çağdaş bakış açısıyla bireysel kimlik ve mekân ilişkisi
Özet
(RESİM SANATINDA ÇAĞDAŞ BAKIŞ AÇISIYLA BİREYSEL KİMLİK VE
MEKÂN İLİŞKİSİ)
Mekân ve bireysel kimlik ilişkisi bu çalışmanın konusu olmuştur. Bu ilişki
sosyolojik ve psikolojik alanların yanı sıra sanat alanında da önemli bir yere sahiptir.
Konu, birkaç bölümde detaylandırılarak şekillendirilmiştir. Bu doğrultuda konu;
mekân kavramı, birey ve kimlik, mekân ve insan, sanatın günlük hayatla ilişkisi
üzerinden tartışmaya açılmıştır. Sanat tarihinin farklı dönem ve disiplinlerinden
çeşitli örnekler eşliğinde mekânın ve bireyselliğin ele alınış biçiminden genel olarak
bahsedildikten sonra kendi resimlerimde mekânın kurgusu ve mekânsal elemanların
kişileştirilmesi ifade edilmiştir.
Öncelikli olarak mekânın tanımı ve mekân çeşitleri, örnekler ve kullanım
biçimleriyle sunulur ve bireyin bu mekânlara dâhil oluşunun sonuçları incelenir.
Bireyin mekânı dönüştürmesi ya da mekânın bireyi dönüştürmesi incelenir. Bireyin,
birey oluş süreci, kimliğinin gelişimi ve bahsi geçen konularda hafıza alanları
oluşturarak mekânları kimlikli, karakterli alanlara dönüştürmesi ve bu yaklaşımın
sanat tarihi alanındaki örneklerle açıklanması ile konuya karşılık bulunmaya çalışılır.
Sanat tarihinin geçmiş örneklerinden günümüze, farklı disiplinlerde sanatçıların
eserlerinde yer almış olan başlı başına mekân ya da gündelik hayat nesnesinin
kullanımı, bu mekânların veya nesnelerin kişinin tercihlerine göre simgesel
anlamlarının değişimi/dönüşümü, sanatsal pratiklerine verdiği yön ve konu olarak
değerlendirilme biçimleri incelenir. Bireysellik konusu da, sosyal açıdan ele alınır ve
kişiyi yaşamında şekillendiren dürtüler üzerinden bir bakışla açıklanır. Bireyin
mekânla bütünleştiği yani bireyin mekânı ya da mekânın bireyi tanımladığı noktalar
yine günlük hayattan ve sanat tarihsel örneklerle aktarılmaya çalışılmıştır.
Gündelik hayata dair nesnelerin, günlük elemanların, sıradan mekân ve
nesnelerin, geçmişten günümüze sanat tarihinde rastlanan kompozisyonlarda farklı
anlamlar ve şekillerde varlık göstermesi ve değişken disiplinlerle ifade edilişi
örneklenerek sanatçının kendine has tavrının yani bireysel bakış açısının sanat
yapıtını oluşturmadaki etkinliği üzerinden gidilerek, örnekler araştırılmıştır.
IV
Kendi çalışmalarımda ise, yaşamlarımızdaki izlenimlerin yansıması olarak
yer bulan bireysel kimlik ve mekân ilişkisi, artistik ve düşünsel bir inceleme
neticesinde benimsenmiş, bakış açımı ve yaşam biçimimi etkileyen taraflarıyla bu
eser metni çalışmasında yerini almıştır. Bu sayede bireysel kimliğin bu alana
aktarımı ve karakterli mekânlar oluşturmanın resimsel üretim sürecimi oluşturan en
büyük yönelimim olduğunu örneklerle açıklama fırsatım olmuştur. Bireysel hikâyeler,
yaşantısal durumlar, gündelik hayatlar, içinde var olmaya çalıştığımız toplum, sanat
alanındaki yenilikler, sanatçının yükümlülükleri, tercihleri gibi konular sürekli bir
dönüşüm geçirdiğinden dolayı tüm bunların sanatsal pratiğime yansıması da
kaçınılmaz olarak önemini sürdürmektedir.
Anahtar Kelimeler: Bireysellik, Birey, Günlük hayat, Karakter, Kimlik,
Mekân, Nesne, Resim, Sanat, Sanat Tarihi, Sanatsal Pratik, Toplum
Koleksiyonlar
- Güzel Sanatlar Enstitüsü [448]