Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi

Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

MSGSÜ'de Ara
Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorRefiğ, Gülper
dc.contributor.authorRona, Bertan
dc.date.accessioned2022-06-20T20:32:16Z
dc.date.available2022-06-20T20:32:16Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14124/2552
dc.descriptionTez (Doktora) -- Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016.en_US
dc.description.abstractKarol Szymanowski'nin Birinci Dünya Savaşı yıllarına (1914-1918) denk gelen ve oryantal-empresyonist olarak adlandırılan bestecilik dönemindeki temel yönelimi, Doğu ve İslam kültürleri olmuştur. Bestecinin bu yöneliminde, Hafız Şirazi ve Celâleddin Rûmi gibi şairlerin şiirlerini tanımasının yanısıra, 1914 yılında çıktığı Kuzey Afrika gezisinin de büyük etkisi bulunmaktadır. Bu gezide yalnızca bölgenin gelenek ve göreneklerini değil, sanatı ve müziğini de yakından tanıma fırsatı bulan Szymanowski, edindiği izlenimleri, oryantal-empresyonist dönemi yapıtlarında ve bu yapıtları arasında çok önemli bir yeri olan Op.27, Üçüncü Senfoni'sinde yansıtmaya çalışmıştır. Ne var ki, bestecinin Arap müziği ve İslam kültürüne ilişkin bilgisinin yeterli düzeyde olmadığı bilinmektedir. Ayrıca, yapıtlarında kullandığı Avrupa müziğinin çalgıları, orkestra ve tonal sistemi de onun Arap müziğini tam olarak yansıtabilmesi açısından elverişli değildir. Doğu ve İslam kültürlerine yönelik algısı daha çok düşünsel ve edebî bakımdan biçimlenen Szymanowski, bu kültürlere öncelikle pastoral, tarihsel ve öznel açılardan yaklaşmış, bu kapsamda söz konusu kültürlerin zaman, geçicilik, mistisizm ve vecd gibi öğelerine odaklanmıştır. Oryantal-empresyonist dönemi yapıtlarında izlenimcilik adını olumlayan bir biçimde betimleyici müzik dilini tercih eden Szymanowski'nin bu bestecilik dönemindeki ve Üçüncü Senfoni'deki genel yaklaşımı, romantizm akımı çerçevesinde de değerlendirilebilir. Anahtar Kelimeler: Szymanowski, Doğu, İslam, Oryantalizm, Romantizm, Celaleddin Rumi.en_US
dc.format.mediumviii, 109 sayfa : resim, nota ; 30 cm.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherMimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectSzymanowskien_US
dc.subjectOryantalizmen_US
dc.subjectEmpresyonizmen_US
dc.subjectRomantizmen_US
dc.subjectCelaleddin Rumien_US
dc.titleKarol Szymanowski'nin oryantal-empresyonist dönemi yapıtlarında gözlenen Doğu kültürü etkilerinin bestecinin "Op.27, Üçüncü Senfoni"si bağlamında incelenmesien_US
dc.typedoctoralThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Müzikoloji Anabilim Dalı, Genel Müzikoloji Programıen_US
dc.institutionauthorRona, Bertanen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.demirbas0068502en_US
dc.identifier.yrd6626E307-EE4F-491B-AD5F-18D7D45BD64Fen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster