Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi
Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.MSGSÜ'de Ara
Öğretmenlerin Sanal Zorbalık Farkındalığı ve Çevrimiçi Teknolojiler Öz- Yeterliği Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (İstanbul Silivri Örneği)
Özet
Bu araştırmanın amacı, öğrencilerin sanal zorbalık/sanal mağduriyet yaşantılarınailişkin öğretmenlerin farkındalık düzeyleri ve çevrimiçi teknolojiler öz-yeterlikleriniçeşitli değişkenler açısından incelemek ve öğretmenlerin farkındalık düzeyleri ileçevrimiçi teknolojiler öz-yeterlikleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırma,İstanbul’un Silivri ilçesindeki ortaokul ve liselerde kadrolu olarak görev yapmakta olan486 öğretmen ile yürütülmüştür. İlişkisel tarama ve nedensel karşılaştırma türlerindedesenlenmiş olan araştırmada, verilerin toplanmasında "Kişisel Bilgi Formu","Öğretmenlerin Sanal Zorbalık Farkındalık Ölçeği" ve "Çevrimiçi Teknolojiler Öz-Yeterlik Ölçeği" kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, parametrik veparametrik olmayan testler ve Pearson korelasyon katsayısı teknikleri kullanılmıştır.Öğretmenlerin sanal zorbalık farkındalık düzeylerinin oldukça yüksektir. Cinsiyet,sanal zorbalıkla ilgili mesleki seminere katılma, sanal zorbalık eylemine maruz kalmave sosyal çevrelerinde sanal zorbalığa şahit olma değişkenlerine göre anlamlı bir farkbulunmaktadır. Öğretmenlerin çevrimiçi teknolojiler öz-yeterlikleri de yüksektir.Cinsiyet, branş, kıdem, çocuk sahibi olma, sosyal medya hesabı bulunma, ceptelefonundan internete bağlanma, iş dışında internet kullanım sıklığı, iş dışındainterneti günlük kullanım süresi ve sosyal çevrelerinde sanal zorbalığa şahit olmadeğişkenlerine göre anlamlı bir fark bulunmaktadır. Sanal zorbalık farkındalıkdüzeyleri ile çevrimiçi teknolojiler öz-yeterlikleri arasında düşük düzeyde, anlamlı birpozitif ilişki bulunmaktadır. The aim of this research is to examine teachers’ cyberbullying awareness level of students’ cyberbullying/cyber victimization experiences and online technologies selfefficacy in terms of various variables and to determine the relationship between teachers’ cyberbullying awareness level and online technologies self-efficacy. The research was conducted with 486 teachers at secondary and high schools in Silivri, İstanbul. At the research carried out by relational scanning and ex post facto models, Personal Information Form, Teachers’ Cyberbullying Awareness Scale and Online Technologies Self-Efficacy Scale were used to collect data. Data analysis was done using descriptive statistics, parametric and nonparametric tests and Pearson Correlation Technique. Teachers’ cyberbullying awareness level is fairly high. There is a significant difference in terms of variables such as gender, attending an occupational development seminar on cyberbullying, being targetted at cyberbulling and witnessing cyberbullying in their social environment. Teachers’ online technologies self-efficacy scores are also high. There is a significant difference in terms of variables such as gender, field of study, seniority, having a child, having a social media account, connecting to internet via mobile phone, internet use frequency out of work, daily time spent on internet out of work and witnessing cyberbullying in their social environment. There is low-level, positive, meaningful correlation between cyberbullying awareness level and online technologies self-efficacy.
Kaynak
İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi DergisiCilt
19Sayı
1Bağlantı
https://doi.org/10.17679/inuefd.298529https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpJME5UVTJOZz09
https://hdl.handle.net/20.500.14124/27
Koleksiyonlar
- TRDizin [802]