Özet
Ülkemizde Cumhuriyet sonrasında Atatürk'ün Milli Kültür Politikaları doğrultusunda ulusal kimliğe bürünen çoksesli müzik çalışmaları sonucunda başta Türk Beşleri olmak üzere sonraki kuşak bestecileri evrensel yapıda eserler vermişlerdir. Bu bestecilerden birisi de, çoksesli Türk müziği repertuvarının gelişmesine ve çoksesli müziğin ülkemizde yaygınlaşmasına önemli katkıları bulunan, yüzlerce eser yaratarak ülkemizde Milli Kültür doğrultusunda eğitim müziğinin yaratılmasının öncüsü olmuş üçüncü kuşak bestecilerimizden Cenan Akın'dır. Özgün müzik dilinin kaynağını geleneksel ritim ve halk müziği ezgilerinden alan Akın, yerelden evrensele ulaşmak amacıyla önemli çabalar sarf etmiş bir bestecidir. Müziğin topluma ulaşmasının en etkin yolunun şarkılar yoluyla olacağı düşüncesiyle, eserlerinin büyük çoğunluğu özellikle ses müziği alanındaki koro müziği ve vokal müzik eserlerinden oluşmaktadır. Türk eğitim müziğinin gelişmesinde öncülük yapan Akın, çoksesli müziğin yaygınlaşması için eğitim aşamasının önemine ve bunun ilk adımı olarak okul koroları kurulması gerektiğine inanarak, çocuk ve gençlik koroları için yüzlerce şarkı bestelemiştir. Çoksesli Türk müzik repertuvarına kazandırmış olduğu değerli eserlerle resmi ve özel kurumların çeşitli dallarda açtığı müzik yarışmalarında birçok ödül almıştır. Bu çalışmada çoksesli Ulusal Müziğimizin inşasında özellikle ses müziği alanında eserler vererek hizmet etmiş olan Cenan Akın'ın hayatı, besteciliği, eğiticiliği, koro şefliği, sanat anlayışı ve eserleri incelenerek, Cumhuriyet dönemi çoksesli Türk müzik tarihindeki yeri ve önemi belirtilmeye çalışılmıştır. Aynı zamanda besteci hakkında geniş bir kaynak oluşturmak ve ses müziği alanında bundan sonra yapılacak olan çalışmalara ışık tutmak amaçlanmıştır. ANAHTAR KELİMELER: Cenan Akın, ses müziği, koro müziği, çocuk korosu, gençlik korosu.