Özet
Fotoğrafın bulunmasıyla birlikte başlayan fotoğraf-resim ilişkisi, günümüze kadar çeşitli etkileşimlerle süregelmiştir. Bu etkileşimi süreç içerisinde bir bütün olarak ele aldığımızda ilginç bir şema ile karşılaşılmaktadır. Bu şema içerisinde resim sanatının fotoğraf ile tanışmasından sonra geçirdiği evrelerde, fotoğrafı nasıl kendisine dönüştürdüğü, zaman dizinsel (kronolojik) bir süreç izleyerek, fotoğrafın icat edildiği Batı Dünyasındaki ve Batı Sanatındaki gelişmelerden de hareketle, Türk topraklarına fotoğraf makinesinin girişi ve beraberinde Türk Ressamı'nın bu buluşa karşı verdiği tepki örneklerle incelenmektedir. Türk Resim Sanatında Fotoğraf ve Resim ilişkisi, foto-yorumcuları, kimi kaynaklarda Türk Resim Sanatının Öncüleri anlamına da gelen Primitiflerin eserlerini akla getirmektedir. Bu bağlamda çalışmada, başlangıç noktası olarak Türk Primitiflerinin eserleri ele alınıp, günümüze kadar Türk Resim Sanatında fotoğraf resim etkileşimi günümüze kadar irdelenmektedir. Türk Resim Sanatı Tarihinde Resim ve Fotoğraf etkileşimi ilerleyen bölümlerde daha özel bir alan olan Atatürk Portreleri ve Fotoğrafla olan etkileşimleri çerçevesinde ele alınarak konuya özel bir bakış açısı kazandırılmaya çalışılmıştır. Türk Resim Sanatı Tarihi içerisinde ayrı bir öneme sahip olan Atatürk portre ve konulanmaları ise yapılan resimlerin yapılış yöntemleri ve biçemleri bakımından çalışmanın kapsamı dahilinde örnek resimlerle incelenmektedir. Bu bölüm içerisinde yine zaman dizinsel (kronolojik) bir süreç izlenmektedir. Bu süreç içerisinde aynı fotografik kaynaklardan yapılmış olmasına karsın, Türk Resim Sanatı Tarihindeki gelişmelerin Atatürk portre ve konulanmalarına nasıl yansıdığı incelenmektedir. Ressamların sanat anlayışlarından ve biçimlerinden (üsluplarından)referanslarla incelenen eserler, çalışmalara kaynaklık yapan fotoğraflarla yan yana getirilerek, o dönemin sanat anlayışı içerisinde sınırlı kalınarak ele alınmıştır. Anahtar Kelimeler: Fotoğraf, Resim, Türk Resim Sanatı, Atatürk Portreleri, Sanatçı.