Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi

Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

MSGSÜ'de Ara

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorÇoruhlu, Yaşar
dc.contributor.authorUzun, Neslihan
dc.date.accessioned2022-06-20T20:43:06Z
dc.date.available2022-06-20T20:43:06Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14124/3529
dc.descriptionTez (Yüksek Lisans) -- Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2009.en_US
dc.description.abstractKadın figürü, Türk sanatında Proto-Türk dönemden itibaren görülmeye başlayıp erken dönem Türk sanatının her evresinde var olmuş , Türkler'in İslamiyeti kabulünden sonra da erken dönem özelliklerini bünyesinde muhafaza ederek varlığını sürdürmüştür.Hun döneminde kurganlardan çıkarılmış dokuma ve maden eserler üzerinde gördüğümüz kadın figürü, malzeme teknik bakımından sınırlılık gösterse de , nitelik açısından tapınılan kadından, ibadet eden soylu kadına ve günlük yaşam sahnesi içerisinde bir sevgiliye kadar farklı konular içerisinde varlık göstermiştir.Göktürk döneminde malzeme ve teknik açısından önceki devirlere göre çeşitlilik gösteren kadın figürü , kaya resimlerinde ve heykel sanatında tanrıça ; sikkeler de ve sarayların duvarlarını kaplayan duvar resimlerinin bir bölümünde hükümdar eşi olarak görülmekle birlikte saray duvarlarında süvari ve müzisyen gibi farklı konum ve mesleklerde de gösterilmiştir.Uygur döneminde Budizm, Maniheizm ve Nasturi Hristiyanlığın etkili olduğu ortamda Türk sanatında insan figürünün sayıca artması, beraberinde kadın figürünün de daha fazla görülmesini getirmiştir. Ancak bu dinlerin etkisiyle ibadet edilenden tanrıçanın yerini daha çok ibadet eden kadın figürü almıştır. Duvar resmi ve dokuma sanatında karşılaşılan kadın figürü, Uygur döneminde minyatürlerde de tasvir edilmeye başlamıştır. Malzeme farkı olmaksızın bu dönemde ,bağış yapan prenses ve soylu kadınlar yoğun olarak ve birbirlerini tekrar eder şekilde tasvir edilmişlerdir.Farklı dönemler, yerler ve dinler içerisinde ele alınmış olup farklı konumlarda tasvir edilmiş olsa da erken devir Türk sanatı içerisinde kadın figürü, küçük farklılıklara sahip olmakla birlikte , daha çok benzer ikonografik özellikleri sürdürmüştür. Bu ikonografik özellikler saydığımız toplulukların dışında kalan Karadeniz'in kuzeyinde ve Orta Asya'da varlık göstermiş Türk topluluklarının sanatlarında da etkisini göstermiştir.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherMimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectKadınen_US
dc.subjectErken Deviren_US
dc.subjectFigüren_US
dc.subjectOrta ve İç Asyaen_US
dc.subjectHunlaren_US
dc.subjectGöktürkleren_US
dc.subjectUygurlaren_US
dc.subjectKaya resmien_US
dc.subjectDuvar resmien_US
dc.subjectTekstilen_US
dc.titleErken devir Türk Sanatı’nda kadın figürüen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat Tarihi Anabilim Dalı Türk İslam Sanatları Programıen_US
dc.institutionauthorUzun, Neslihanen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yrd3F3E0B0C-972E-4C43-A00E-328807EE90DAen_US


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster