Özet
Kentler, çeşitli birey ve toplulukların temel ihtiyaçlarını karşılamak için beraber yaşadıkları, karmaşık, dinamik ve yenilikçi mekanlardır. Doğal gelişen bir kentte, rastlantısal karşılaşmalar ve birlikteliklerden yeni yapılar, bu yapılardan ise yeni ilişkiler türer. Bireylerin özel alanlarının bir araya gelmesiyle oluşan kamusal alanlar, eşit kullanım, ifade ve var olma hakkı olan kent mekanlarıdır. Kent mekanlarında, kurumlardan bağımsız ve sadece sanatçı insiyatifine bağlı olarak gelişen Sokak Sanatı, sanatçıların kişisel ifade biçimlerini kentle, kentlilerle ve kent mekanıyla karşılıklı ilişki kurarak oluşturmalarıdır. Duvar resmi ve grafiti gibi sık rastlanan ve tarihsel öncülükte olan uygulamaların yanında, malzeme çeşitliliği, kent mekanı ve kentlilerle kurulan ilişkiler ile katılımcı çalışmalar günümüz Sokak Sanatı'nda öne çıkan yeni yönelimlerdir. Sokak Sanatı, sanatçı-galeri-koleksiyoner arasındaki hiyerarşik ilişkilerin içinde var olmadan, bu ilişkiyi sanatçı-kent mekanı-kentliler olarak tekrar ve eşit bir yapıda kurar. Yapılan iki eser çalışmasında, Saklı ve Ev serileri ile bu ilişkilerin kurulması, kent içinde kentlilerle iletişim halinde ve kent mekanlarının çeşitliliğinde üretim yapılması tecrübe edilmiştir. Karşılaşılan öngörülemez sorunlar, engeller, aynı zamanda bu alana dair yeni fırsatlara dönüşerek yeni malzeme kullanımları ve yeni ifade biçimlerinin yolunu açmıştır. Çağdaş Seramik Sanatı'nda alternatif bir mekan önerisi olan sokak, seramik sanatçılarının çalışmalarında yeni mekan arayışları ve izleyiciyle yeni iletişim biçimleri kurmalarını sağlar. Sokağın kendine ait kuralları, sanatçıları alıştıkları üretim teknikleri, malzeme seçimleri ve uygulama alanlarından çıkartır. Seramik sanatçılarının da katkıları ile sağlanan bu deneyimler Sokak Sanatı'na ait güncel örneklerin çoğalmasına katkı sağlar. ANAHTAR KELİMELER: Çağdaş Sanat Seramiği, Sokak Sanatı, Kamusal Sanat, Mekana Özel Uygulamalar, Kentsel Müdahale, Grafiti.