Özet
XV. Yüzyıl ortaları, XVI. yüzyıl başlarında, klasik Osmanlı çini sanatına damgasını vuracak olan, beyaz hamurlu seramik üretimi başlar. Anadolu'nun özgün Türk Seramiği olarak adlandırılan ve Selçuklu geleneğinden izler taşıyan "Milet İşi" seramiklerinden sonra, İznik'te beyaz, sert hamurlu bir seramik grubu üretilmiştir. Bu Türk çini ve seramik sanatı için yeni ve parlak bir dönemdir. Fatih Sultan Mehmed'in himayesinde tüm sanat dallarında görülen gelişmeye koşut olarak, çini sanatının da ivme kazandığı bu dönemde, çeşitli sanat dallarında izleri görülen "Saray Üslubu", çini sanatında da etkili olmuştur. Araştırma konumuz, bu başlangıç döneminde, mavi- beyaz teknikle üretilen seramik grubunu içermektedir. Genel olarak, "mavi- beyaz" olarak adlandırılan bu seramikler 17. Yüzyılın ortalarına dek sürecek mükemmel bir üretimin başlangıç aşamasını oluşturur.
"İznik Mavi- Beyaz Seramiklerinde Desen" konulu araştırmamız, 1450- 1550 yıllan arasındaki ortak teknik ile üretilen seramikleri kapsamaktadır. 16. Yüzyılın ikinci yansında, teknik zorunluluklardan çok, estetik gereksinimler sonucunda üretildikleri düşüncesinde olduğumuz, bir grup mavi- beyaz süslemeli seramik incelememizin kapsamı dışında kalmaktadır. Araştırma sürecimizde, bu dönem seramiklerini inceleyen az sayıdaki yayında konunun; köken, tarihsel gelişim, teknik, biçim ve desen açısından ele alınmış olduğunu gördük. En ayrıntılı bilgiyi içeren çalışmalarda dahi; desen "motif- üslup" bağlamında ele alınmıştır. Oysa ki; desen oluşumunda, tasarım ilkeleri yadsınamaz. Böyle bir eksikliği vurgulamak amacıyla, "İznik Mavi- Beyaz Seramiklerinde Desen" konulu araştırmamızı, motif ve kompozisyon ilkeleri çerçevesinde ele almaktayız.
Desen oluşumunda, kompozisyon alanının önemi düşünüldüğünde, seramik kapların çeşitliliği, farklı formları ve bu formlar üstünde bezemenin kullanıldığı yüzeyler, konunun çerçevesini genişletmektedir Çalışmamız, kompozisyon şemalarının bu alanlarda düzenleniş yöntemlerini incelemektedir. Bu yöntemlerin anlatımı, çizim şemalarıyla pekiştirilmiştir. Üslup içinde yer alan motifler ve çizim yöntemleri detaylı biçimde ele alınmıştır.