Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi

Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

MSGSÜ'de Ara

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorİskender, Kemal
dc.contributor.authorArıcan, Meryem
dc.date.accessioned2022-06-20T20:53:33Z
dc.date.available2022-06-20T20:53:33Z
dc.date.issued1996
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14124/4719
dc.descriptionTez (Sanatta Yeterlilik) -- Mimar Sinan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1996.en_US
dc.descriptionKaynakça var.en_US
dc.description.abstract"Çağdaş Türk Resmi" 1883'te Sanayi-i Nefise'nin kuruluşuyla başlamaktadır. Osman Hamdi Bey'in önderliğinde açılan bu okul doğrudan sanat amaçlı ilk kurum oluşunun yanı sıra, Türk resminde bir dönüm noktasını başlatmıştır. Anonim sanatçı kimliğiyle gerçekleştirilen yüzey ilgilerine dayalı Türk resmi, Batı sanatının akademizm içindeki ilkelerine dayalı betimleme yoluna girmekle, gelenekten kopar. XIX. yüzyıl manzara resmi gelenek ile bu dönüm noktası arasında yeterli ve bilinçli bir geçiş süreci sağlayamadığı için, Doğu ve Batı resmi arasındaki temel ayrımların getirdiği sorunlar, çağdaş Türk resmi içinde çözülmeye çalışılmıştır. Bu çalışma, XIV.ve XV. yüzyıl Osmanlı minyatürü ile Osmanlı toplum yapısı arasındaki ilgi üzerinde odaklanmaktadır. Yeniçağ'da Osmanlı resim etkinliğinin Batıdakine benzer bir dönüşümü gerçekleştirmeyişinin nedenleri, "belirleyen" ve "etkileyen" öğeler olarak tarihsel bilgiler ışığında ayıklanmaya çalışıldı. Batı sanatının Yeniçağ'da ekonomik dönüşüm sürecini başlatan evrilmenin Osmanlı toplum yapısı içinde gerçekleşme koşullarının olmadığı, Osmanlı toplumunun özgül yapılanış modeli gösterilerek verilmeye çalışıldı. Bu yapı içinde oluşturulan minyatür üzerinde önemli etkiler olarak XVII. yüzyıla değin İslamiyet, XVII. yüzyıldan sonra Batı etkisi incelendi. İslamiyet etkisi gibi Batı etkisinin de nitelik ve nicelik açısından ne ölçüde değiştirici etken olduğuna açıklık getirilmeye çalışıldı. Bu nedenle, gerek İslamiyet gerek Batı etkilerini belirleyen nesnel koşullar tarihsel bilgilerin ışığında ele alındı. Bu etkilerin geleneksel resim etkinliği üzerindeki yansımaları, resim örneklerinin biçim çözümlemeleri yapılarak gösterildi. Başta da değinildiği gibi, Sanayi-i Nefise'nin bünyesinde başlatılan Batı anlamında Türk resmi yeni bir dönemdir. Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşuyla geleneğin temellendiği altyapıda da bir dönüm noktası gerçekleşir. Bu çalışma, Osmanlı toplum yapısına temellendirilen Türk resim geleneğinin dönüşüm evresine değin sürdürülmekte, daha sonraki gelişmeler bir başka çalışmanın konusunu oluşturmaktadır.en_US
dc.format.mediumIX, 123, [58] y. ; 30 sm.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisher[y.y.]en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.titleEkonomik altyapıya temellendirme bağlamında Türk resminde biçim sorunlarıen_US
dc.typeartThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Mimar Sinan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Resim Anasanat Dalıen_US
dc.institutionauthorArıcan, Meryemen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.demirbas0044980en_US
dc.identifier.yrd4E34C0A4-79EF-443D-8240-52F9948AB9E3en_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster