Özet
Bu araştırma, tekstil malzeme ve teknikleriyle yapılan çağdaş sanatla ilgili sanat tarihinin belli dönemlerinin ve akımlarının incelenmesi değil, batı sanatçılarının öncülüğünde yapılan son yıllardaki bazı sanat çalışmalarının gerçek sergi mekanlarında görülerek açıklanmasını kapsamaktadır.
Ekim 1996 tarihinde, Almanya, Belçika ve Hollanda gibi Avrupa'nın önemli kültür merkezlerinde izlediğim sergilerde özellikle tekstil kökenli malzemelerle üretilmiş çağdaş sanat yapıtlarının analizi, sanatçı bağlamında irdelenmesi, kültürel ve toplumsal koşullarının incelenmesi ön planda tutulmuştur.
Böyle bir çalışmanın, yapıtların temellerini, konusal ilişkilerini ortaya çıkaracağı gibi, onu örgütleyen sanatçıların gözlemlerini, düşünce ve bakış açılarının hangi kaynaklardan beslendiğini, yorum ve sanata bakış açılarının hangi düşünsel ve duyumsal kökenlere bağlı olduğunu ortaya çıkaracağı inancını taşıdım.
Sanatsal üretimin nesnesi değiştikçe, görme biçimleri değişitikçe, daha doğrusu irdelenen gerçekler ve değer kavramları farklılaştıkça görsel sanat üretimleri ve insanların sanata bakış açılarının da değiştiğini gözlemledim.
Bu durum sanat içinde kullanılan malzemenin çeşitliliğini ve kullanılan teknikte olanakların fazlalaşmasını göstermektedir.
Tekstil'in özellikle çağdaş sanat için yeni bir ifade aracı olma eğilimi, 60'lı yıllarda kullanılan malzemelerin çeşitliliğinin çoğaldığı ve geleneksel yaratma biçimlerinin ve kendini yeni teknolojilere uyarlamasıyla belirmiştir.
Tekstil'in sahip olduğu çok yönlü teknik olanaklar ve kolay biçim alabilmesi onun, hacimsiz geometrik alanlardan koparak sanat mekanlarında çok boyutlu ifadelerin yaratılmasında önemli bir malzeme olmasını sağlamıştır.