Özet
Son yıllarda teknolojik gelişmelerle birlikte büyümeye ve değişmeye devam eden üretim ve tüketim ortamında rekabet edebilmek için farklı yollar aramaya başlanmıştır. Böylece tasarımın ve deneyimin önemi, aynı zamanda kullanım alanı artmaktadır. Benzer şekilde kullanıcıların ihtiyaçları, beklentileri ve günlük alışkanlıkları da değişmekte ve gelişmektedir. Endüstride ve akademide kullanıcı deneyimine ilgi büyük olmasına rağmen deneyimin ortak bir tanımında, nasıl değerlendirileceği ve tasarımda kullanılabilir araçlara nasıl dönüştürüleceği konusunda daha fazla araştırmaya ihtiyaç duyulmaktadır. Kullanıcı deneyimini anlamak, kullanıcıların gerçek ihtiyaçlarını ve beklentilerini anlayarak onların yaşam kalitesini iyileştiren, iyi oluşlarını etkileyen ürünler tasarlamak için önemlidir. Kullanıcı ürün etkileşiminde olumlu deneyimler yaratmanın yolu, kullanıcıyı odağa alarak, kullanıcı araştırmaları doğrultusunda deneyimlerin tasarlanmasıdır. Günümüzde kullanıcıların dönüşen beklentileriyle birlikte; somut ihtiyaçlarının yanında soyut ihtiyaçlarının da anlaşılması önemli hale gelmiştir. Bu durum, kullanıcıların kendilerini soyut kavramlarla ifade etmelerindeki zorluğu da beraberinde getirmiştir. Ürünlerle olumlu deneyimler yaratmak, kullanıcıların hayatlarına değer katan ürünler tasarlamak için kullanıcıyla empati kurmaya yönelik daha fazla araştırmaya ve uygulanabilir araçlara ihtiyaç vardır. Bu doğrultuda tez çalışmasında; kullanıcı-ürün etkileşimiyle oluşan kullanıcı değerlerine ulaşmak, kullanıcı değerlerini etkileyen kültürel bağlam ve kullanıcı deneyimiyle ilişkisini ortaya koymak ve alan çalışması sonucu elde edilen bulgularla tasarım araştırmacılarının faydalanabileceği bir çerçeve ortaya koymak hedeflenmiştir. Aynı zamanda temel ihtiyaçların yanında soyut ihtiyaçların anlaşılmasında kullanıcı hikayelerinden faydalanılarak kullanıcı araştırması için faydalı bir metodoloji sunmak hedeflenmiştir.