Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi
Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.MSGSÜ'de Ara
Tasarım+Kuram : Cilt 19, Sayı 40 (2023)
Özet
Editörden,
Değerli okuyucularımız, Cumhuriyetimizin 100. Yılını coşkuyla kutladığımız bu anlamlı dönemde, MSGSU Mimarlık Fakültesi dergisi Tasarım+Kuram’ın 40. sayısını sizlerle paylaşmanın heyecanını yaşıyoruz. Bu sayımızda, mimarlık ve kentsel tasarım alanlarında özgün ve çağdaş içeriklerle dolu bir yayın hazırlamış bulunmaktayız. Yazar-larımız, bu alanlardaki güncel araştırmalarını, bilimsel yöntem ve tekniklerle hazırladıkları makaleleri dergimiz aracılığıyla sizlere sunmaktadır. 40.sayımızda, mimarlık ve kentsel tasarım alanlarında ışık tutan 7 değerli makaleye yer verdik. Bu makaleler arasında, alanında uzmanlaşmış yazarlarımız tarafından kaleme alınmış 6 araştırma makalesi ve bir tezden türetilmiş özgün bir çalışma bulunmakta-dır. Makaleler ile mimarlık dünyasındaki son gelişmeleri ve kentsel tasarımın geleceğine dair önemli perspektifleri sizlere sunmayı amaçlıyoruz. Dergimizdeki “Türkiye Modern Mimarlığında Bir Işıklı Cam Resmi Sanatçısı: Mazhar Nazım Resmor” başlıklı ilk makale Türkiye’de 1950’lerin sonlarında vitray sanatının öncülerinden Mazhar Resmor’un eserlerine odaklanarak, özellikle Res-mor’un kurşunlu vitray tekniğiyle gerçekleştirdiği çalışmalar, modern mimarinin estetik kalıplarını evcilleştirerek mekanla özgün bir ilişki kurma çabasını aktarmaktadır. Makalede, sanatçının eserlerini analiz ederek, dönemin dekoratör kimliğini anlamaya ve mimarlık tarihine farklı bir perspektiften katkı sağlamayı amaçlıyor. “Açık Kamusal Alanlarda Asma-Germe Strüktür Temelli Ens-talasyonlar” başlıklı makalede ise kamusal açık mekânların evrimi ele alınarak, günümüzde sanatın kamusal alanlarda mekânsal kaliteyi arttırmak ve kentle ilişkiyi güçlendirmek amacıyla teknolojik imkânları kullanarak gerçekleştirdiği düzenlemelere odaklanı-yor. Makalede; Asma-germe strüktürlerle oluşturulan enstalasyonların, malzeme-yerleşim-renk-geçirgenlik ekseninde incelenerek, bu strüktürlerin, estetik ve işlevsel açıdan kullanıcı deneyimini zenginleştirdiği, mesajlar içerdiği ve atıl kalmış kamusal alanları canlandırma potansiyeline sahip olduğu belirtilmektedir. Bir diğer çalışma olan “Mimarlık Eğitiminde Uygulamalı Öğrenme Or-tamları Sunan Tasarla/Yap Stüdyolarına İlişkin Karşılaştırmalı Bir Değerlendirme” başlıklı araştırma makalesi; tasarım stüdyola-rının ötesine geçen “tasarla/yap” programlarına odaklanarak, bu programların mimarlık eğitimine olan katkılarını incelemektedir. Makalede örnek tasarla/yap programları üzerinden yapılan karşılaştırmalı bir değerlendirme ile, uygulamalı öğrenme yönteminin öğrencilerin tasarım süreçlerini inşa ederek deneyimlemelerine ve problem çözme yeteneklerini geliştirmelerine katkı sağladığını ortaya koymaktadır.“Ortega Y Gasset’ın Simyacı/Zanaatkar/Teknisyeninin Biyoplastik Bağlamında Değerlendirilmesine Deneysel Bir Yaklaşım” başlıklı araştırma makalesi; ekolojik duyarlılık temelinde biyoplastiklerin döngüsel ekonominin önemli bir parçası olarak değer-lendirilmesine odaklanmaktadır. Jose Ortega y Gasset’ın “simyacı, zanaatkar ve teknisyen” kavramları üzerinden, tasarımcıların el yapımı biyoplastikleri mimarlıkta yeni bir malzeme olarak keşfetmelerini incelemektedir. Stevens’ın nişasta bazlı biyoplastik formülü kullanılarak yapılan üretimler, simyacı ve zanaatkâr kavramlarının tasarımcının deneyimsel gelişimine olumlu etkilerini vurgulamaktadır. “Mimarlıkta Dil Analojisine İlişkin Bir Araştırma” başlıklı makalede ise; mimarlık ve dil arasındaki benzerlikleri tarihsel bir perspektiften ele alarak, mimarideki dil analojilerinin erken dönemlerinden günümüz yaklaşımlarına kadar olan evrimi-ni izlemektedir. Yazar, dil analojilerinin mimari tasarım düşüncesini etkilediğini ve mimari bilginin üretilmesi ve yorumlanması için bilişsel araçlar olarak işlev gördüğünü savunarak, mimarlıkta dilin keşfedilmemiş özlerini tanıdık ve yaklaşılabilir bir çerçevede anlamak için bu analojilerin kullanıldığını vurgulamaktadır.Dergimizdeki bir diğer makale olan “Tasarım Sürecinde Kaynak Etkin Yapı Malzemesi Seçimi Ve Mimarların Yaklaşımı” başlıklı makale; Sanayi Devrimi sonrası hızlı yapılaşma ve nüfus artışının çevresel etkilerini göz önüne alarak, kaynak etkinliğini vurgu-lamakta ve mimari tasarım sürecinde yapı malzemesi seçimine odaklanmaktadır. Yapılan anketlerle mimarların kaynak etkin yapı malzemesi seçimine yönelik yaklaşımları ve farkındalıkları değerlendirilmiş, bu bağlamda tasarımcıların karşılaştığı engel ve sınır-lılıklar ortaya konmuştur. Bu sayının son makalesi ise “İstanbul’da Bir Klasik Dönem Osmanlı Camiinin 19. Yüzyıl Onarımı: Fatih Mesih Mehmed Paşa Camii” başlıklı lisansüstü tez çalışmasından üretilen makaledir. Çalışmada;1873’te Mesih Mehmed Paşa Ca-mii için düzenlenen ikinci keşif defterini analiz edilerek, yapılan müdahaleleri incelemek ve bu onarım sürecinde rol alan kurumları ve görevlileri ortaya koyması hedeflenmiştir. Makale; onarım sürecinde, 290 yıl sonra gerçekleştirilen kapsamlı müdahalede, özgün öğelerin ve tekniklerin korunma derecesini belirleyerek, çağdaş restorasyonlarda özgün ve farklı dönemlere ait katmanları anlama konusunda önemli veriler sunulmaktadır. Bu kapsamda, dergimize katkıda bulunan tüm yazarları tebrik ediyor, bu makalelerin değerlendirme sürecinde yer alan hakemleri-mize teşekkür ediyoruz.
Saygılarımızla,
Doç.Dr. Seher Demet YÜCEL
Tasarım+Kuram Dergisi Editörü
Kaynak
Tasarım+KuramCilt
19Sayı
40Koleksiyonlar
- Tasarım+Kuram [45]