Mimar Sinan Fine Arts University Institutional Repository

DSpace@MSGSÜ digitally stores academic resources such as books, articles, dissertations, bulletins, reports, research data published directly or indirectly by Mimar Sinan Fine Arts University in international standarts, helps track the academic performance of the university, provides long term preservation for resources and makes publications available to Open Access in accordance with their copyright to increase the effect of publications.

Search MSGSÜ

Show simple item record

dc.contributor.advisorKarakuş, Devrim
dc.contributor.authorAdaçaoğlu, Zuhar
dc.date.accessioned2024-12-04T08:14:06Z
dc.date.available2024-12-04T08:14:06Z
dc.date.issued2024en_US
dc.date.submitted2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14124/6814
dc.description.abstractEser metninin ilk bölümünde çalışmanın konusu olan ''sağaltım'' kavramına ve tarihçesine değinilmiş, tarihsel açıdan felsefe ve psikanaliz alanında nasıl ele alındığı incelenmiştir. Felsefe tarihinde katharsis terimiyle Antik Yunan'da karşılaşmaktayız. Sanat felsefesi alanında konuyu eğilen ilkçağ filozoflarından Aristoteles'in Poetika eserinde tragedyalarla tiyatronun özünün ''ruhsal arınma'' olduğu ifadesi Platon'un Devlet yapıtında kavramı kullanışıyla farklılıklar içermektedir. Alman idealizmi düşünürlerinden Hegel ve Schelling'in de katharsis kuramına yaklaşımları mevcuttur. Klasik psikanalizin temellerini inşa eden Sigmund Freud'un geliştirdiği yöntem, psikanaliz ve tedavi süreci hakkında detaylı bir bilgilendirme yapılmıştır. Klasik psikanalizin devamı olan ego psikolojisi, Adler'in geliştirdiği Bireysel Psikoloji, Jung'un Analitik Psikolojisi ve toplumsal sorunları da bakış açısına dahil eden Erich Fromm ile günümüzün önemli ekollerinden Varoluşçu psikanalizin düşünsel farklılıkları üzerinde durulmuştur. Psikanalistlerin çok önem verdiği rüyalar konusunda ekollerin yaklaşım biçimleri anlatılmıştır. Çalışmanın ikinci bölümünde sanatsal pratiklerin sağaltıcı bir amaçla insanlık tarihi boyunca bireyin edimlerine nasıl yansıdığı Sibirya şamanik toplulukları üzerinden değerlendirilmiştir. Geliştirilen sanatsal yaratıcılık teorileri sonrasında psikoterapide ve ruh hekimlerinin saha çalışmalarında kullandıkları sanatsal faaliyetler ve ayrıca çocuk resimlerindeki sembolik dilin fark edilmesiyle Amerika'da gelişmeye başlayan 'sanat terapisi'nin tarihçesi ve uygulama alanlarından bahsedilmiştir. Sanat tarihinden başlıca sanatçıların eserlerinden örneklerle hem bireysel hem de toplumsal yaşantıların etkilerine değinilmiştir. Eser metninin üçüncü bölümünde sanatla sağaltımı çalışmalarının merkezine alan sanatçılardan Joseph Beuys ve Anselm Kiefer'in özelinde ise yaratma edimlerinin bireysel ve toplumsal tarih boyutunda tetikleyici dinamikleri irdelenmiştir. Beuys ve Kiefer'in çalışmalarında gördüğümüz şamanik etkiler, simya bilgisi ve ezoterizm, antropozofi öğretisi ve mitolojik konulardan beslenmişlerdir. Böylece bireysel ve toplumsal travmaların sağaltımı hedef alınmıştır.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherMimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPsikanalizen_US
dc.subjectSağaltımen_US
dc.subjectKatarsisen_US
dc.subjectSanat Terapisien_US
dc.subjectŞamanen_US
dc.subjectBeuysen_US
dc.subjectKieferen_US
dc.titleTarihsel süreçte sanatta sağaltımın kullanımı: Joseph Beuys ve Anselm Kiefer örneğien_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Resim Anasanat Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record