Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi
Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.MSGSÜ'de Ara
Çağdaş fotoğraf sanatında postkolonyalizm
Özet
Bu çalışma, postkolonyalizm ve çağdaş fotoğraf sanatı arasındaki ilişkileri tarihsel ve teorik bir perspektiften incelemektedir. Çalışmanın amacı, kolonyalizm ve Oryantalizm'in fotoğraf sanatı üzerindeki etkilerini analiz ederek, bu temsillerin postkolonyal dönemde nasıl yeniden yorumlandığını ve eleştirildiğini ortaya koymaktır. Tez çalışması, sömürgecilik döneminden günümüze kadar uzanan geniş bir zaman dilimini kapsamakta ve görsel temsillerin toplumsal ve kültürel bağlamlarını derinlemesine ele almaktadır. Kültürel hegemonya, kimlik oluşumu ve güç ilişkileri gibi kavramları inceleyerek, fotoğraf sanatının kültürel temsillerdeki rolünü ve bu temsillerin nasıl inşa edildiğini araştırmaktadır. Tez çalışmasında, öncelikle sömürgecilik tarihinin izleri sürülerek, kolonyalizm, Oryantalizm ve postkolonyalizmin temel kavramları ele alınmıştır. Daha sonra kolonyalizm ve Oryantalizm bağlamında üretilen görseller incelenmiş, Oryantalist resim ve fotoğraf örnekleri üzerinde analizler yapılmıştır. Görsel antropoloji çalışmaları da araştırma kapsamında ele alınmıştır. Sömürgecilik döneminde fotoğrafın, Batılı güçlerin sömürgeleştirdikleri toprakları ve halkları belgelemek ve kategorize etmek için nasıl kullanıldığına odaklanılmıştır. Dr. Hugh Welch Diamond'ın psikiyatrik fotoğraf çalışmaları, Alphonse Bertillon'un kriminolojik sınıflandırma yöntemi, Thomas Huxley ve John Lamprey'nin antropolojik fotoğraf çalışmaları gibi örnekler üzerinden, kolonyal dönemin ideolojik ve bilimsel pratikleri analiz edilmiştir. Ayrıca, Edward Horace Man ve Maurice Vidal Portman'ın Andaman Adaları üzerine yaptıkları çalışmalar, yerli halkların nasıl temsil edildiğini ve Batılı hegemonik bakış açısını yansıtma şeklini göstermiştir. John William Lindt ve Edward Sheriff Curtis'in ürettiği görseller üzerinden "görsel yersizleştirme" kavramı ele alınmış ve Bronisław Malinowski'nin katılımcı gözlem metodu fotoğraflar üzerinden irdelenmiştir. Ardından, postkolonyal eleştirinin çağdaş sanat ve fotoğraftaki yerinin incelenmesine geçilmiştir. Bu bağlamda, tez çalışmasında yer verilen çağdaş sanatçıların eserleri üzerinden, kolonyal ve Oryantalist temsillerin nasıl yeniden yorumlandığı ve eleştirildiği analiz edilmiştir. Bu sanatçılar, tarihsel bağlamları sorgulamakta ve postkolonyal perspektiflerle yeni görsel anlatılar yaratmaktadır. Tez çalışması, kolonyal ve postkolonyal süreçlerin fotoğraf sanatı üzerindeki etkilerini detaylı şekilde ele alarak, akademik literatüre katkı sağlamayı hedeflemektedir. Sömürgeci temsil pratiklerinin tarihsel analizleri ile bunların günümüz sanat dünyasında nasıl yeniden değerlendirildiği ve eleştirildiği gösterilmekte, postkolonyal eleştirinin çağdaş sanat ve fotoğraf üzerindeki etkileri vurgulanmaktadır. Bu çalışma, postkolonyal teori ile çağdaş fotoğraf sanatı arasındaki dinamik ilişkiyi açığa çıkararak, gelecekteki araştırmalar için sağlam bir temel sunmayı ve görsel sanatlarda yeni perspektiflerin gelişmesine katkıda bulunmayı amaçlamaktadır.
Koleksiyonlar
- Güzel Sanatlar Enstitüsü [448]