Özet
Mimari, sinemekânda görsel anlatının izleyiciye sunulmasında en önemli unsurlardan biridir; görsel anlatıda sadece bir arka plan oluşturmakla kalmaz, aynı zamanda sahnedeki karakterlerden biri haline gelir. Bu tez, J. R. R. Tolkien'in ikincil dünyaların alt-yaratımı felsefesini temel alarak, Peter Jackson'ın yönettiği "Yüzüklerin Efendisi" film üçlemesi bağlamında mimari ve sinematik alt-yaratım arasındaki etkileşimi incelemektedir. Bu çerçevede ikincil dünyaların alt-yaratımında mimari unsurların önemi, setlerin görsel analizi yapılarak ortaya çıkartılmıştır. Bu analizler sonucunda ortaya çıkan değerlendirmeler ışığında set tasarımında tercih edilen mekânların izleyicide bir gerçeklik hissi uyandırmasından yola çıkılarak "sinemekânsal hafıza" kavramı temellendirilmiştir. Sinemekânda tercih edilen mimari üslup ile sinemekânsal hafıza arasındaki karmaşık ilişkiyi açığa çıkararak ikincil dünya alt-yaratımının izleyici üzerindeki etkisinden bahsederken; edebi teoriler, film çalışmaları ve mimarinin birbiriyle ilişkisi sinema eleştirisi ve analizinin disiplinlerarası doğasının altını çizmektedir.