Özet
Bu çalışmanın amacı; bilişsel yük ölçekleri ile arayüz tasarımı lisans öğrencileri ve mobil e-ticaret uygulamaları olan Trendyol, HepsiBurada ve N11 kapsamında, görev analizi kullanıcı deneyimi yöntemi kullanarak, mobil e-ticaret uygulamalarında bilişsel kırılımın ölçülmesine yönelik araştırma gerçekleştirmektir. Bu maksatla, bilişsel yük ölçekleri kullanılarak katılımcılara uygulanan görev analizleri ve anket neticesinde, kullanıcıların bilişsel yük durumu araştırılmış; açık uçlu sorularla elde edilen kullanıcı değerlendirmeleriyle, katılımcıların bilişsel yük ve/veya bilişsel kırılıma uğrayıp uğramadıkları değerlendirilmiştir. 3 farklı ölçeğin iç geçerlilikleri yapılarak katılımcılara birlikte sunularak uygulanmasıyla elde edilen veriler, SPSS yazılımıyla işlenerek, ilk olarak betimsel istatistiki teknikler ve normallik testleri; hipotez analizleri için ise varyans analizi (anova), tek yönlü varyans analizi (one-way anova) ve bağımsız örneklem T-test (independent sample T-test)'leri uygulanmıştır. Olay sonrası analiz yöntemi olarak Tukey HSD testi kullanılmıştır. Sonuç olarak, mobil uygulama kullanımları esnasında kullanıcıların bilişsel yüklerine ilişkin herhangi bir yük tespit edilememiş; açık uçlu sorulara alınan yanıtlar ile, bilişsel yük durumlarına veya bilişsel kırılıma uğrayıp uğramadıklarına dair herhangi bir kanıt elde edilememiştir.