Özet
Bu çalışma, özel eğitim desteği alan Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) tanılı çocuklar ile çalışan özel eğitim uzmanlarının kavram öğretiminde kullandıkları klasik kavram kartlarının verimliliğini artırmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu verimlilik artışı, animasyonlu kavram kartları üzerinden gerçekleştirilmiştir. OSB'li bireylerin eğitiminde kullanılan klasik kavram kartlarının (bu kartlar mukavva karton üzerine matbaada basılmış 2D görsellerdir) yerine, animasyonlu ve sesli hallerinin getirilerek, bireylerin kavramları daha kolay anlaması sağlanmıştır. Bu şekilde, eğitimin daha kapsamlı, günümüz teknolojilerine uygun hale gelmesi hedeflenmiştir. Çalışmada klasik anket yöntemi ile Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) tanısı olan çocuklara eğitim veren alan uzmanlarının, kavram kartı ve kavram animasyonunun öğrenme üzerine etkisi hakkında görüşleri değerlendirilmiştir. Çalışma, özel eğitim alan uzmanı olarak görev yapan 30 eğitmen ile çalıştıkları özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde gerçekleştirilmiştir. Her eğitimciye standart olarak kullanılan, önceden belirlenmiş, orijinal görseli ile kavram kartı ve araştırmacı tarafından hazırlanan orijinal görseli korunmuş kavram kartının animasyonu gösterilmiştir. Ardından uzmanlara, kavram kartı ile hazırlanmış olan kavram kartı animasyonunun, özel eğitim alanında, çocuklar üzerinde yaratacağı farkı bulmayı amaçlayan 20 soruluk anket testi verilip, doldurması istenmiştir. Elde edilen sonuçlar değerlendirilmiştir. Çalışma sonunda, çalışmaya katılan özel eğitim alan uzmanları, kavram animasyonunun kavram kartlarına göre öğrenmeyi daha aktif ve kalıcı kıldığını belirtmiştir. Özel eğitim alan uzmanları animasyon ile kavram öğretimini desteklerken, OSB tanısı olan çocukların bireysel farklılıklarına göre materyaller eklenmesi gerektiğini belirtmiştir. Bu çalışma, daha çok kavram animasyonu hazırlanarak ve daha geniş gruplara uygulanarak geliştirilebilir.