Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi
Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.MSGSÜ'de Ara
Orhan Peker Resimlerinde Biçim Anlayışını Şekillendiren Etkenler
dc.contributor.author | Ağan, Hayri | |
dc.date.accessioned | 2025-07-23T09:13:22Z | |
dc.date.available | 2025-07-23T09:13:22Z | |
dc.date.issued | 2023 | en_US |
dc.identifier.citation | Ağan, H. (2023). Orhan Peker resimlerinde biçim anlayışını şekillendiren etkenler. Bodrum Journal of Art and Design, 2(2), 260–273. https://doi.org/10.58850/bodrum.1289002 | en_US |
dc.identifier.uri | https://doi.org/10.58850/bodrum.1289002 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.14124/9868 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı ressam Orhan Peker’in hayatındaki evrelere değinirken biçim anlayışının oluşmasındaki etkenleri araştırmaktır. Ressamın akademi yıllarında Bedri Rahmi Atölyesi’nde olgunlaşan biçim anlayışıyla birlikte plastik fikrinin köklerini saptamaya çalışmak, Batı resim sanatıyla kurduğu ilişkinin resmine etkilerini somutlaştırmak çalışmanın bir başka amacıdır. Bu çalışmada nitel araştırma yöntem olarak kullanılmıştır. Literatür taraması yapılarak Orhan Peker adına düzenlenen sergi dokümanları, katalog metinleri, dergi yazıları, koleksiyonlara girmiş eserler için oluşturulmuş basılı kaynaklar ve dijital mecralarda yer alan belgeler incelenmiştir. Ayrıca sanatçının yurtdışı seyahatlerinde ürettiği çeşitli günlük, desen, eskiz ve defter notlarına kısmen de olsa ulaşılabilir olması araştırmanın kapsamına katkı sağlamıştır. İçerik ve biçimsel yönleriyle Orhan Peker resim anlayışı araştırılmıştır. Sonuç olarak Bedri Rahmi Atölyesi’nde yetişen Orhan Peker, Anadolu kültürel kimlik kodlarını resme dâhil etme genel eğilimi aksine son derece özgün, yerel olmayan, bağımsız bir tavır sergilemektedir. 1950’ler Türk sanat ortamına Onlar Grubu’nun kurucuları arasında anılarak girmiş olsa da Batı Resim Sanatı ile yakından kurduğu bağ, etkilendiği usta sanatçı kaynakları, biçim anlayışında baskın etkisini beraberinde getirmektedir. Tuval resmi dışında malzeme kullanımındaki esnekliğiyle örtüşen, bohem, içedönük karakteri, Avrupa seyahatlerindeki gezgin olma hali, Peker resminin, sezgisel ve ifadeci yanı ağır basan biçim anlayışını ortaya koymaktadır. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi | en_US |
dc.relation.ispartof | Bodrum Sanat ve Tasarım Dergisi / Bodrum Journal of Art and Design | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Orhan Peker | en_US |
dc.subject | Resim | en_US |
dc.subject | Biçim | en_US |
dc.subject | İçerik | en_US |
dc.subject | Ton | en_US |
dc.title | Orhan Peker Resimlerinde Biçim Anlayışını Şekillendiren Etkenler | en_US |
dc.title.alternative | FACTORS THAT SHAPE THE APPROACH OF FORM IN ORHAN PEKER PAINTING | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.authorid | 0000-0001-5734-0223 | en_US |
dc.department | Fakülteler, Güzel Sanatlar Fakültesi, Resim | en_US |
dc.institutionauthor | Ağan, Hayri | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.58850/bodrum.1289002 | en_US |
dc.identifier.volume | 2 | en_US |
dc.identifier.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.startpage | 260 | en_US |
dc.identifier.endpage | 273 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
Bu öğenin dosyaları:
Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.
-
DergiPark [38]
DergiPark Academic