Özet
Bu tez çalışmasında, öğrencilerin yaratıcı yeteneklerini geliştirmek üzere oluşturulduğu varsayılan ortaöğretim kurumlarındaki okul türleri, Ankara Mamak ilçesinde bulunan 12 okul türü üzerinden incelenmektedir. Bu okul türlerinin incelenmesi sürecinde idarecilerin, öğretmenlerin, rehber öğretmenlerin, öğrencilerin ve velilerin deneyimlerine ve görüşlerine başvurulmak üzere niteliksel araştırma tekniklerinden yararlanılmaktadır. Araştırma özellikle, başta veliler ve öğrenciler olmak üzere, okullarda görev yapan idarecilerde ve öğretmenlerde ?iyi bir gelecek kurma? doğrultusunda ortaya çıkan beklentileri karşılama doğrultusunda anlam bulan ?okuma? isteği ile Türkiye'deki ortaöğretim kurumlarındaki çeşitlenme arasındaki ilişkiyi sorgulanmaktadır. Bu bağlamda, kuramsal açıdan Bourdieu ve eleştirel pedagojinin yaklaşımlarından yararlanılmaktadır. Eğitim sistemi, Bourdieu'nun kullandığı anlamda ?bir sosyal alan? olarak değerlendirilmektedir. Böylece, ortaöğretim sisteminde varolan okul türlerinin, ?sosyal ayrıştırma? süreci ile nasıl ilişkili olduğu irdelenmektedir.Anahtar kelimeler: Ortaöğretim, Okul Türleri, Eleştirel Pedagoji, Sosyal Alan, Ayrıştırma