Abstract
Plastik sanatlar, resim eğitiminde resimsel olduğu düşünülen bir elemanın biçimsel açıdan irdelenmesi, deseninin çizilmesi, analitik bakış açısını ve detaylı gözlemi gerektirir. Figüratif eğilim özellikle insan bedenini kavramayı, bedeni oluşturan parçaların etüdünü şart koşar.
Bu çalışmanın amacı detay etüdü yapma gerekliliğinin altını çizmektir. Çözümlemeye dair detay etüdü tek bir insan figürünün bir parçası üzerine yapılabileceği gibi kompozisyonun belirli bir bölümünde yer alan figür ya da fi-gür grupları için de yapılabilir. Akademik atölye eğitiminin ilk yıllarında yapı-lan parça etütleri sayesinde öğrenci bir taraftan kadrajda vurgu yapacağı alanı tespit edebilmeyi öğrenirken diğer taraftan formülleşmiş ve belirli kalıplar çerçevesinde çizdiği mekanik figür anlayışından uzaklaşır.
Güzel Sanatlar, resim eğitimi sanat tarihinde yer edinmiş usta ressam kaynaklarının çözümlemelerine bakmayı, kopya yaparak temelde onların bakış açısıyla figürü incelemeyi önemli kılar. Yöntem açısından ustalarla plastik an-lamda kurulan bu bağ uzun vadede öğrencinin form algısının gelişmesine, de-senin doğa taklidine yönelik bir çabadan uzak olduğu kanısına, kişisel çözümler bulmasına katkı sağlar. El, ayak, boyun, diz kapağı gibi uzuvların farklı açılardan çizilen detaylı desenleri bedeni tanımaya, figürün karakteristik özelliklerini ortaya koymaya olanak sağlar. İster tabiat, ister insan bedeninin bir parçası olsun, ele alınan biçimi ayrıntılarından arındırmak gerekir. Detay etütleri öğrenci açısından nasıl daha yetkin bir biçime ulaşabilirim kaygısının, özgün bir dil geliştirmenin uğrak yerlerinden biridir.
Bu araştırmada usta ressamların yanı sıra akademik resim eğitimi alan öğrencilerin çalışmalarına yer verilecektir. Analitik bakış açısıyla doğanın verileri çözümlenmeye çalışılırken yeniden düzenleme esasının altı çizilecektir.