Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi

Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

MSGSÜ'de Ara
Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorGüler, Ceyda
dc.contributor.authorÖzgen, Gülseher İlayda
dc.date.accessioned2025-08-29T07:48:39Z
dc.date.available2025-08-29T07:48:39Z
dc.date.issued2024en_US
dc.date.submitted2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14124/10055
dc.description.abstractBu yüksek lisans tez çalışması Biçimci Sanat Kuramı açısından Resim sanatında beyaz rengin kullanımını kapsamaktadır. Resim sanatında kullanılan beyaz rengin kavramsal tanımı, elde edilme yöntemleri, renk teorilerindeki yeri ve Türk kültüründeki konumu biçimci sanat kuramı kapsamında incelenmektedir. Renk, ışığın nesnelere yansımasıyla göz tarafından algılanarak gözde optik ve görünür mekanizmalarla incelenmektedir. Beyaz renk, tüm dalga boylarını yansıtan bir ışık fenomeni olarak, Newton'un prizma deneyinde beyaz ışığın tüm spektrum renklerini içermesi çemberde diğer renklerle olan ilişkisini ortaya çıkarmaktadır. Goethe, beyazı ışığın en saf hali olarak kabul ederken, Wittgenstein ise beyazın farklı ışık koşullarında nesneye bağlı bir algıya sahip olduğunu savunmaktadır. Renk teorileri, RGB ve CMYK olmak üzere iki temel sisteme dayanmaktadır. RGB sistemi dijital ekranlarda, CMYK ise baskı teknolojilerinde kullanılmaktadır. Dijitalde beyaz ışık, farklı renklerin birleşiminden oluşurken, baskıda beyaz, pigmentlerin yokluğu ile elde edilmektedir. Beyaz sanat tarihinde saflık ve kutsallık gibi temel kavramlarla ilişkilendirilmiştir. Titanyum, Kurşun, Çinko ve Çin beyazı gibi beyazlar pigment özelliklerinden dolayı sanatçılar tarafından eserlerinde estetik amacı ile kullanılmıştır. Sanatın gelişim sürecinde Goethe, Newton ve Munsell gibi teorisyenlerin çalışmaları, sanatçıların renk kullanımlarını etkileyerek akımlara yön vermiştir. Bu doğrultuda beyaz rengin kullanımı, estetik fonksiyonların incelenmesinde yararlanılan sanat yaklaşım biçimleri ve sanat kuramlarını oluşturmuştur. Biçimci sanat kuramında beyaz renk, Piet Mondrian, Wassily Kandinsky, Paul Klee ve Kazimir Malevich gibi sanatçıların eserlerinde estetik ve sembolik anlamlarda kullanılmıştır. Elde edilen veriler doğrultusunda beyazın kullanımı, araştırma konusu doğrultusunda kişisel çalışmalarda açığa çıkmaktadır.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherMimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectSanaten_US
dc.subjectRenken_US
dc.subjectSanat kuramlarıen_US
dc.titleBiçimci sanat kuramı açısından resim sanatında beyaz renk kullanımı üzerine bir araştırmaen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Temel Eğitim Anasanat Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster