Özet
Eğitim yapılarında işitsel konforun eğitimin kalitesi ile doğrudan bağlantısı vardır. Bilgi aktarmanın ve konuşmanın yoğun olduğu bu hacimlerde sesin doğru iletimi için iyi kurgulanması gereken akustik, dersin anlaşılabilirliğini ve verimin artmasını sağlayan disiplinlerin başında gelir. Bu tez çalışmasında, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Fındıklı Kampüsü ve İstanbul Teknik Üniversitesi Taşkışla Kampüsü'nden örnek derslikler seçilerek hacim akustiği ölçümleri ve üç boyutlu modellemeler ile simülasyon çalışmaları yapılmıştır. Bu yöntemlerle üniversite dersliklerinde akustik konfor koşulları belirlenmiş ve mevcut duruma iyileştirme önerileri getirilmiştir. Bu çalışma kapsamında ilk olarak literatür taraması yapılarak benzer çalışmalar incelenmiş, çalışmanın amacı ve yöntemi belirlenmiştir. Sonraki bölümlerde eğitim mekânlarının gereksinimleri tespit edilmiş ve işitsel konfor özelinde parametreler açıklanmıştır. İki üniversitede yapılan hacim akustiği ölçümleri sırasında dersliklerin rölöveleri alınmış, değişkenlerine göre seçilen derslikler bilgisayar ortamında modellenmiştir. Bu modeller üzerinde yerinde gözlemlenen yüzey malzemeleri ve yutuculuk katsayıları işlenmiş ve Ease 4.4 simülasyon programı ile hacim akustiği sonuçları alınmıştır. Simülasyon ve akustik ölçüm yöntemi ile elde edilen sonuçlar karşılaştırılmış ve simüle edilen sonuçlar ölçüm sonuçlarına göre kalibre edilmiştir. İşitsel konforun yetersiz görüldüğü dersliklerde iyileştirme önerileri getirilerek optimum hacim akustiği parametrelerin elde edilmesi amaçlanmıştır. Sonuç bölümünde, bu iyileştirme ve analiz çalışmaları sonucu üniversite derslikleri için akustik prensip öneriler tartışılmıştır.