Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi

Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

MSGSÜ'de Ara

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorSöğüt, Sibel Gürses
dc.date.accessioned2025-11-11T06:31:42Z
dc.date.available2025-11-11T06:31:42Z
dc.date.issued2022en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14124/10181
dc.description.abstract19.yüzyılın ortalarında, İstanbul’un kentsel dokusu, modern araçlarla değişmeye/dönüşmeye başlamıştı. Modern ulaşım araçlarına bağlı olarak düzenlenen yeni yol ağı, dönüşümün birincil öğelerindendir. Osmanlı, yüzyıl başında Avrupa’ya yakınlaşan bir politika benimsemeye başlamıştı. Ticari ilişki de bu politikanın bağlayıcılarından biriydi. Böylelikle, başkent İstanbul’u Avrupa’ya bağlayacak bir demiryolu, güzergâhındaki kent parçalarını da modern yaşama uygun olarak dönüştürecekti. 1870’te Yedikule’den Küçükçekmece, Edirne ve devamında Avrupa’ya ulaşacak şekilde inşaatına başlanan demiryolunun sur içinde, kent merkezinde, Haliç’te son bulmasını sağlamak kaçınılmazdı. Ne var ki, Marmara Denizi kıyılarından Haliç’e uzanan demiryolu, sarayın bahçesinden geçmek zorunda kalacaktı. Dönemin padişahı bu izni verdikten sonra, merkez istasyon yeri olarak Sirkeci’de karar kılındı. Bu kararı destekleyen olgu da büyük olasılıkla 1865 tarihli Hocapaşa yangınıydı. Bu yangında, Sirkeci’den, Marmara Denizi kıyılarında Kadırga’ya kadar, büyük bir bölge tahrip olmuştu. Böylelikle, demiryolu inşaatı sırasında, fazladan bir yıkım gerçekleşmeyeceği gibi, yangın yerlerinin planlaması, istasyon binalarına ulaşacak olan yollarla birlikte tasarlanacaktı. Bu çalışmada, Yedikule’den Sirkeci’ye uzanan demiryolu inşaatı sırasında ortadan kaldırılan emlâk ve vakıf eserler üzerinden, demiryolu izinde ve civarındaki yangın alanlarını da içeren kent dokusunun dönüşümü birlikte ele alındı.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherMSGSÜ Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörlüğü
dc.rights© Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesien_US
dc.subjectRumeli Demiryoluen_US
dc.subjectSirkeci İstasyonuen_US
dc.subject1865 Hocapaşa Yangınıen_US
dc.subjectKaybolan eserleren_US
dc.titleRumeli Demiryolu Hattının İzinde Mekânsal Dönüşüm: Sirkeci-Narlıkapı Arasında Ortadan Kaldırılan Vakıf Eserler ve Emlâken_US
dc.typereporten_US
dc.departmentMimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesien_US
dc.identifier.issueProje Numarası ve Türü 2022-17/Aen_US
dc.relation.publicationcategoryRaporen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster