Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi
Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.MSGSÜ'de Ara
Mimari üretimde kullanıcının yeri
dc.contributor.advisor | Demir, Ataman | |
dc.contributor.author | Atay, Güldehan Fatma | |
dc.date.accessioned | 2022-06-20T20:16:58Z | |
dc.date.available | 2022-06-20T20:16:58Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.14124/1204 | |
dc.description | Tez (Doktora) -- Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Fen Bilimler Enstitüsü, 2011. | en_US |
dc.description | Kaynakça var. | en_US |
dc.description.abstract | Çalışma, mimari üretim içinde kullanıcının yerini konu alır. Endüstriyel dönemde belirginleşen süreçlerle ile birlikte kullanıcı konumuna ötelenerek yaşadığı mekânı üretmekten uzaklaştırılan özne, zaman içinde değişen anlamları ile birlikte mimar, ürün ve kullanıcının oluşturduğu bir üretim düzlemi içinde yeralmaya başlayacaktır.Sözü edilen dönemde, kitlesel üretimin getirdiği bir zorunluluk olarak mimari üretimde kullanıcıya ait fiziksel veriler, öne çıkmaktadır. (Özellikle endüstriyel döneme ait işçi konutları, kitlesel üretim içinde kullanıcının yerini değerlendirmek üzere ele alınan önemli üretim biçimlerinden biridir.) Bunun yanısıra, mimar-ürün-kullanıcı ilişkisinde mimarın ve ürünün öne çıktığı -20. yy'ın ilk onyıllarındaki üretime paralel biçimde- erk ve form kavramları etrafında gelişen tartışmalar, kullanıcının standart bir veri olarak kabulünü ortaya koyan diğer altbaşlıklar olarak kabul edilebilir.1960'lı yıllarda yaşanan toplumsal dönüşümlerle birlikte, mimari üretim ortamında yaşanan kırılma, kullanıcının yeni bir parametre olarak kabul edilmeye başlanması ile yakından ilişkilidir. Postyapısal metinlere paralel olarak incelenebilecek olan bu dönüşüm ortamında kullanıcı, mimari üretime dair pek çok tartışmanın merkezinde görünür. Bu görünür olma hali, kimi zaman söylemde kalacak öngörülere, kimi zaman da -döneme hakim tartışmalar içinde öne çıkan- kavramlar ekseninde ele alınan mimari pratiğe referans verecektir.Kullanıcıyı mimari üretim içindeki yerini yeniden tarifleyen yaklaşımlardan bir diğeri, tüketim-odaklı sistemlerdir. Bu anlamda ?diğer toplumsal parametrelerle birlikte-mimari üretiminin bir parçası haline gelen pazarlama mekanizmaları, kullanıcıyı, üretime katılması gereken bir demokratik gerçeklik olarak tanımlamaktadır. Kullanıcıya dair yapılan tanımlamalarla birlikte kullanıcı ve mimari üretime ilişkin yapılan araştırmalar, konunun Türkiye coğrafyası içinde nasıl ele alındığını farklı çalışmalarda kapsamlı biçimde incelemek üzere, genel bir çerçeve olarak değerlendirilebilir. | en_US |
dc.format.medium | x, 180 sayfa : resim, plan ; 30 cm. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Mimarlık | en_US |
dc.title | Mimari üretimde kullanıcının yeri | en_US |
dc.type | doctoralThesis | en_US |
dc.department | Enstitüler, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Anabilim Dalı, Bina Bilgisi Programı | en_US |
dc.institutionauthor | Atay, Güldehan Fatma | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.identifier.demirbas | 0055418 | en_US |
dc.identifier.yrd | 0EF95FA1-2C81-46B4-9433-4B9742FE989D | en_US |
Bu öğenin dosyaları:
Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.
-
Fen Bilimleri Enstitüsü [429]
Institute of Science