Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi

Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.

MSGSÜ'de Ara
Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorÜnsal, Hızır Tengüz
dc.contributor.authorKara, Hazan
dc.date.accessioned2022-06-20T20:22:02Z
dc.date.available2022-06-20T20:22:02Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14124/1638
dc.descriptionTez (Yüksek Lisans) -- Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2011.en_US
dc.descriptionKaynakça var.en_US
dc.description.abstractBu araştırmada Türkiye‟deki mevcut endüstriyel faaliyetler içerisinde KOBİ‟lerin tasarım ile etkileşimleriyle ilgili durum analizi yapılmıştır. KOBİ‟lerin Türkiye‟de imalat sanayinin hacim olarak önemli bir kısmını işgal etmesi açısından değerlendirildiğinde; bu işletmelerin genel yapısının, tasarım ile ilişkilerinin ve ilgili problemlerinin ortaya konulması, Türkiye‟de tasarımın geleceğiyle ilgili tespitler yapılabilmesi için oldukça önemlidir. Endüstriyel ürünlerle ilgili ticari ilişkiler içerisindeki farklı paydaşlar olan tasarımcılarla işletmecilerin sahip oldukları bilgi, birikim ve donanımlarının tek potada eritilerek güçlerinin birleştirilmesi, karşılıklı fayda sağlanarak her iki taraf için de artı değer oluşturulması gerektiği düşünülmektedir. Tasarımın rekabet faktörü olarak etkin rol üstlendiği, bu nedenle KOBİ‟lerin iç ve dış kaynakları içeren iş ağı içerisinde vazgeçilmez birim olarak yer alması gerektiği düşünülmektedir. KOBİtasarımcı iletişiminin etkin bir biçimde kullanılabilmesi için her iki paydaşın kendi öz niteliklerini iyileştirmeleri ile birlikte makro düzeyde bir iletişim ağı kurulması gereklidir. Bu iletişim ağını oluşturmak için; mesleki örgütler, kümelenme yapılanmaları, üniversite-sanayi işbirliği projeleri, araştırma merkezlerinin katkıları, devlet politikalarında tasarımın yer edinmesi gibi geniş çevrede etki yaratabilecek potansiyeldeki organizasyonların katkısı ön plandadır. Bu çalışmada araştırma yöntemi olarak literatür taramalarının yanı sıra alan çalışmalarına da yer verilmiştir. Alan çalışmaları kapsamında mülakat için seçilen firmalar; „Tasarım danışmanlık hizmeti veren firmalar‟ ve „Nihai ürün imalatçısı firmalar‟ olarak iki ayrı kategoride seçilmiştir. Bu iki kutuplu mülakatlarda, tasarımcı açısından ve imalatçı firma yöneticileri açısından mevcut durum ile ilgili farklı perspektiften izlenimler ele alınmış, bu farklı paydaşların hangi noktalarda uzlaştığı veya ayrıştığı ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu görüşmelerdeki temel öğrenme kategorileri şu şekildedir: (i) Firmanın tasarımla ilgili genel vizyonu (ii) Tasarımı operasyonel ve stratejik boyutta kullanma biçimleri (iii) Tasarımla ilişkili beklentiler ve yaşanan sorunların tespit edilmesi Bu anahtar başlıklar altında; „firmaların tasarım kaynağını temelde hangi sebep için kullandıkları, firmanın organizasyon yapısı içerisinde tasarım ve tasarımcının konumu, tasarımın hangi durumlarda dış kaynak olarak kullanılmasının ideal olduğunun ortaya çıkarılması, tasarım politikalarının firmanın genel politikaları içerisinde nasıl bir yer edindiği, tasarıma ilişkin yaşanan temel sorunların tespit edilmesi‟ konuları irdelenmiştir. Birinci bölümde, ele alınan konu ile ilgili temel hedef, araştırmanın kapsamı ve araştırma yöntemi ile ilgili detaylar verilmiştir. İkinci bölümde ürün tasarımı kavramı ile ilgili temel bilgiler tanımlanmış, endüstriyel tasarım mesleğinin tarihsel süreçte üstlendiği rollerdeki değişim noktalarından bahsedilmiştir. Rekabet avantajı sağlaması açısından ürün tasarımının stratejik olarak önemi üzerinde durulmuştur. Bunun yanı sıra, tasarımcının organizasyon içerisindeki yeri ile ilgili alternatif konumlandırmalardan bahsedilmiştir. Üçüncü bölümde KOBİ‟lerin sahip oldukları genel özelliklere, idari politikalarına ve tasarım ile ilişkilerine yer verilmiştir. Dördüncü bölümde imalat sanayi ve tasarım ilişkileri açısından etkili olan dış yapılanmalara değinilmiştir. Bu kapsamda, üniversite ilişkileri, mesleki örgütler, devlet politikaları içinde tasarıma yer verilmesi, kümelenme gibi işbirliği uygulamaları ve teşvik politikaları ile ilgili bilgilere yer verilmiştir. Beşinci bölümde, alan çalışmalarından elde edilen bulgular temel öğrenme kategorileri doğrultusunda oluşturulan başlıklar altında açıklanmıştır. Altıncı bölümde alan çalışmalarından elde edilen bulgularla literatür kaynaklarından elde edilen veriler bir arada değerlendirilmiştir ve sonuç elde edilmeye çalışılmıştır. KOBİ ve tasarım ilişkilerini geliştirmeye yönelik öneriler ortaya konulmuştur.en_US
dc.format.mediumX, 172 s. : rnk. res., tbl., şema ; 29 sm.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisher[y.y.]en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.titleTürkiye’ de faaliyet gösteren kobi’ lerde endüstri ürünleri tasarımı disiplininin kullanımıen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Ürünleri Tasarımı Anabilim Dalı Endüstri Ürünleri Tasarımı Programıen_US
dc.institutionauthorKara, Hazanen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.demirbas0055413en_US
dc.identifier.yrd0E3390AC-F923-4A1D-8DA6-72E809173C7Ben_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster