Özet
Yaşadığımız çevrenin oluşumunda görsel ve deneyimsel anlamda büyük yer
tutan tüketim mekanları, özellikle Endüstri Devriminden sonra büyük gelişmeler
kaydetmişlerdir. Bu değişimin başlıca sebebi, ülkelerin ekonomik, sosyal ve kültürel
yapısında meydana gelen değişimler ve bunun sonucu olarak tüketicilerin de ihtiyaç
ve isteklerinin değişmesidir. Bu değişime cevap verme durumunda olan ticari
yapılanmalar artan rekabet ortamının da etkisiyle, satılan ürünün ötesinde, bir ‘ticari
imaj’ geliştirmeye çalışmışlardır. Ticari imaj; kurumsal tasarım, kurumsal iletişim ve
kurumsal davranışın toplamında ifadesini bulan bir olgudur.
Moda, yüzyıllar boyunca bireylerin kimliklerini yansıtmalarında sözsüz ve
sessiz bir dil olmuştur. Bu nedenle, imaj kavramı, moda sektöründe en etkili halini
bulmaktadır. Ürünün kendisinden öte, özellikle bayan tüketici kitleler tarafından,
markanın toplum içerisinde sahip olduğu görsel imaj oldukça önemlidir. Bu görsel ve
ticari imajın da en önemli bileşenlerinden biri, mağazanın iç mimarisidir.
Moda sektörünün kendi iç dinamikleri doğrultusunda ve globalleşmenin de
etkisiyle zincir mağaza kavramı büyük bir gelişme göstermektedir. Zincir mağazalar,
diğer tüketim mekanlarına oranla istikrarlı bir ticari imaja daha çok gerisinim duyan
ticari yapılanmalardır. Farklı mekan ve coğrafyalarda yer alan birimlerden oluşmaları
nedeni ile birimler arasında kurulacak dil birliği, yansıtılacak stil, mağazayı
müşteriye tanıtacak iç mimari karakteristiğidir. Bu iç mimari yapı da mağazanın
vitrin ve cephesinden, malzeme ve renk seçimlerine, aydınlatmasına ve sergileme
sistemlerine kadar pek çok noktada kendisini göstermektedir.
Etkin bir ticari imaj, etkin bir iç mimari yapılanma ile kendini göstermektedir.
Bu noktada, zincir mağazaların ihtiyaçları, tasarımı yapılan birimin mekansal ve
yöresel nitelikleri, satılan ürünün özellikleri ve hedef kitleler en etkili biçimde tespit edilerek iç mimari tasarım sürecine aktarıldığı takdirde başarılı bir mağaza
tasarımına ve etkili bir zincir mağaza imajına ulaşılabilir.