Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi
Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.MSGSÜ'de Ara
A CINEMATIC NARRATION OF THE GREAT DEPRESSION: RECALLING JOHN FORD'S THE GRAPES OF WRATH
Özet
John Steinbeckin 1939 yılında yayınlanan Gazap Üzümleri romanı, büyük buhran olarak bilinen ve 1930lar boyunca süren iktisadi krizin Amerika Birleş ik Devletlerindeki etkilerini ve bu krizin tetiklediğ i yoksulluğ un boyutlarını göstermekte, bunu Oklahomadaki evlerini ve arazilerini kaybedip diğ er binlerce çiftçi ailesi gibi iş bulma ve zenginleş me umuduyla Kaliforniyaya göç etmek zorunda kalan Joad ailesinin trajedisi üzerinden yapmaktadır. Roman yayınlandığ ı yıl sinemaya uyarlanmış tır. Sinema çevrelerinde büyük bir beğ eniyle karş ılanan ve Hollywoodun o güne kadar ürettiğ i en radikal siyasi mesajlarla örülü filmlerden biri olan bu uyarlama sinema tarihinin baş yapıtları arasındaki yerini almış tır. Ancak, iktisadi kriz anlatısının bu sinema versiyonu yapıldığ ından bu yana geçen yıllar içinde eleş tirilere konu olmaktan kurtulamamış tır. Eleş tiriler özellikle filmin kaynak romandan farklılaş an içeriğ ine yönelmiş , romanla karş ılaş tırıldığ ında film daha muhafazakar ve iyimser olarak değ erlendirilmiş tir. Kaynak romanın sınıf çatış masına vurgu yapmasına ve Joad ailesini krizin etkilediğ i ailelerden yalnızca biri olarak resmetmesine karş ın filmin aileyi ve aile değ erlerini öne çıkarması muhafazakarlık eleş tirilerinin baş lıca dayanaklarından biri olagelmiş tir. Bu farklılaş manın filmin görsel biçimince de desteklendiğ i öne sürülmüş tür. Bu makalede Fordun Gazap Üzümleri filmine iliş kin sözü edilen eleş tiriler kaynak romanla da bağ lantılandırılarak ele alınıp değ erlendirilirken, dünya genelinde sürmekte olan iktisadi krize ve kapitalizmin bu tür krizlerinin değ i ş meyen ve kaçınılmaz sonuçlarına dikkat çekilmektedir John Steinbeck s novel The Grapes of Wrath, published in 1939, depicts the poverty of 1930s America during the Great Depression through the tragedy of the Joad family, who lost their home and land in Oklahoma and have to drive to California in the hope of finding employment and plenty like many other farmers. The novel was adapted for the cinema the same year and directed by John Ford. Proving welcome in cinema circles and taking its place as a master work in film history, it was one of the few films with radical political connotations hitherto produced by Hollywood. Nevertheless, this cinematic version of the Great Depression narrative has not escaped criticisms, which have been aimed chiefly at aspects of its content that diverge from its parent work. Compared with the novel, the film has been considered more conservative and optimistic, on the grounds that, although the novel emphasizes the class conflict and portrays the Joads as only one of the many suffering families, the film exerts a redundant focus on the family and commends family values: divergences considered to be supported by the visual style of the film. In this article, while recalling Ford s The Grapes of Wrath, I revisit the above- mentioned criticisms and reassess them in relation to the parenting novel. In doing so, this article also aims to evoke the ongoing economic recession that influences the masses all over the world and the recurrent, unchanging and inevitable outcomes that such crises of capitalism bring for its victims.
Kaynak
The Turkish Online Journal of Design, Art and CommunicationCilt
4Sayı
1Koleksiyonlar
- TRDizin [756]
- Web of Science [86]