Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi
Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.MSGSÜ'de Ara
Mimari tasarım eğitimine bütüncül/ metaforik bir yaklaşım
Özet
Tez, mimari bütüne, mimari tasarım olgusuna ve bu bağlamda mimari tasarım
eğitimine bütüncül bir yaklaşım geliştirme amacındadır. Bu amaç doğrultusunda,
konuyu, olumlamacı tutumları ve indirgemeci tavırları aşan yorumsal/hermenötiksel
bir boyuta taşır. Bunu yaparken, metaforu, bütüncül bir yaklaşım stratejisi olarak
görür.
Bölüm 1’de; bütüncül yaklaşım, mimari tasarım ve eğitimine bütüncül yaklaşımın
karakteristiği açıklanmaktadır.
Bölüm 2’de; bütünün kapsamı sorununa değinilmektedir. Özne-nesne etkileşiminin
bütün üzerindeki ontik etkisi ele alınmaktadır. Bütün içindeki farklılaşmalar,
katmanlaşmalar betimlenmektedir. Bütüne bilinçli bir dışarıdan bakışta, evrene bakış
açılarının yarattığı farklı bütün kavramlarının tanımları yapılarak, bütüncül
yaklaşımın kapsamı ortaya konmaktadır. Bu kapsamda, olgular karşısında,
öznelliğin yarattığı kültürel, düşünsel ve bilimsel kavramların, süreçlerin ve
durumların, evrenin keşfedilmesiyle oluşan bilgi üzerindeki etkisi ele alınmaktadır.
Bu etkilerin, dil ve mimari bütün ile olan ilişkisi kurulmaktadır.
Antik Yunan’dan başlayarak, Batı düşüncesinin karakteristiği ve evrene bakışındaki
değişim ve dönüşümün, mimarlığa, mimari tasarım düşüncesine ve mimari tasarım
eğitimine etkisi değerlendirilmektedir. Kültürel, bilimsel ve düşünsel bütüne bakış
açılarına göre indirgemeci yaklaşımlar ile bunların mimari tasarıma yansımaları
saptanmaktadır. Mimari tasarımın indirgenme süreci değerlendirilirken, hermenötiğin
bütüncüllüğü ortaya konmakta; mimari tasarım eğitimine yönelik perspektifler
yaratılmaktadır. Bu perspektiflerde yorumun sınırları, kurgusallığı, dille ilişkisi,
deneyimin bütüncül olanı anlamadaki fenomenolojisi ve yorumun mimari tasarım
üzerindeki etkileri vurgulanmaktadır. indirgemeci mimari tasarım yaklaşımlarının
biçimsel ve yapısal özellikleri betimlenmektedir. Bölüm 3’de; bütüncül olana yönelinmekte, mimari tasarım eğitimindeki paradigmatik
oluşumların, eğitimde, öğretme/öğrenme ile ilişkisi kurulmaktadır. Bütüncül
yaklaşımda, öğrenme, metafor ve diyalog ilişkisinin deneyimsel, metaforik
oluşumunun hermenötikselliğine bağlı olarak, öğrenme/öğretme ilişkisindeki anlama
olgusunun, tarihsellik içindeki çözümlenmesinin ve fenomenolojisinin kavramsal çerçevesi oluşturulmaktadır. Mimari tasarım eğitiminde, öğreten-öğrenen
ilişkisindeki diyaloglarda, bütünün tasarlanmasında ve anlaşılmasında, metaforun
bütünü oluşturmadaki/bütünleştirmedeki potansiyeli ortaya konmaktadır. Metafordaki
disiplinlerarası ve bütünlerarası ilişkilendirici potansiyel; bütünü ve bütüncül olanı
anlamlandırma ve açıklamaya dönük, hermenötiksel, fenomenolojik, psikolojik,
dilbilimsel ve yapısal temeller, mimari tasarım eğitiminin diyalog ortamında ele
alınmaktadır. Mimarlık tarihinde, metaforun sanatsal yaratıcılığının paradigmatikliği
tanımlanmaktadır.
Bölüm 4’de; önceki bölümlerde yer alan, bütüne ve bütüncül olana yönelik gerçekler,
ontolojik-estetik, epistemolojik-evrensel, mantıksal-dilsel, yapısal-biçimsel,
deneyimsel-tarihsel birlik oluşturucu bakış açılarına göre özetlenmektedir. Bu
gerçeklerin ışığında, mimari tasarım eğitiminde, metaforun, sonlu ile sonsuz
yorumunun paradigmatik salınımına yönelik bütüncül bir çerçeve betimlenmektedir.
Koleksiyonlar
- Fen Bilimleri Enstitüsü [439]