Mimar Sinan Fine Arts University Institutional Repository

DSpace@MSGSÜ digitally stores academic resources such as books, articles, dissertations, bulletins, reports, research data published directly or indirectly by Mimar Sinan Fine Arts University in international standarts, helps track the academic performance of the university, provides long term preservation for resources and makes publications available to Open Access in accordance with their copyright to increase the effect of publications.

Search MSGSÜ
Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.advisorKocabaş, Arzu
dc.contributor.authorBudan, Nazlı
dc.date.accessioned2022-06-20T20:26:32Z
dc.date.available2022-06-20T20:26:32Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14124/2049
dc.descriptionTez (Yüksek Lisans) -- Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2008.en_US
dc.descriptionKaynakça var.en_US
dc.description.abstractBu çalışmada İstanbul Haliç’teki eski Silahtarağa Elektrik Santralı’nın santralistanbul olması örneği kültür endüstrileri çerçevesinde incelenmiştir. Eski üretim tesisi bir süreliğine Bilgi Üniversitesi’ne tahsis edilmiş olup, eğitim, kültür, yeme-içme ve konaklama işlevlerini içermektedir. Küreselleşme ile yerelin önem kazanması, yerelin kalkınma ve diğer kentlerle yarışabilirliğini arttırması için kültür ekonomilerini kullandığı bir süreç yaşanmaktadır. Kültür ekonomileri kentte yeni istihdam olanağı yaratırken bir yandan da kent mekanını kentsel yenileşme çerçevesinde dönüştürmektedir. Mekanın dönüşümünde rol alan aktörlerin özel sektörden olması, artık özel sektörün kentteki kültürel altyapıyı geliştirmede ön plana çıkmış olduğunun göstergesidir. Türkiye ve İstanbul’da merkezi ve yerel yönetimin ürettiği üst ölçek planlardaki kültür stratejilerine bakıldığında ve aynı zamanda 2010 Avrupa Kültür Başkenti olması sürecinde, İstanbul’daki kültürel altyapının geliştirilmesine yönelik politikalar ve stratejilerin önem kazandığı görülmektedir. Bu gelişmeler kentin çeşitli yerlerinde noktasal ve bölgesel yansımalar bulmaktadır. santralistanbul da AKB çerçevesinde kültür politikalarının mekandaki bir yansıması olarak değerlendirilmiştir. İstanbul’da eski sanayi bölgesi olan Haliç’te, işlevini yitirmiş, atıl durumda kalmış ve bugün endüstri arkeolojisi olarak nitelendirilen üretim yapıları yeniden işlevlendirilerek kültürel yapılara dönüştürülmesi süreci yaşanmaktadır. Çalışmada, sanayi işlevinden dönüşerek bir kültür havzası olan Haliç’teki bu tür örneklerden bahsedilmiş, santralistanbul örneği ayrıntılı incelenmiştir. ii Yurtdışından, santralistanbul’ un örnek aldığı kültür merkezi ve müze projelerinden Paris Pompidou Kültür Merkezi, Bilbao Guggenheim Müzesi ve Londra Tate Modern Müzesi örnekleri incelenerek kültür ekonomilerinin mekandaki yansımaları olarak yaşadıkları süreç, aktörler ve mekandaki etkileri üzerinden santralistanbul anlaşılmaya çalışılmıştır. santralistanbul’un bulunduğu çevreye etkisini anlayabilmek için örnek alanın çevresinde yüz yüze görüşmeler yapılmış, bu görüşmeler sonucu çevrede yaşayanların santralistanbul’un yani üniversite (santralistanbul=Bilgi Üniversitesi olduğu düşünülmekte) fonksiyonun bölgeye gelmesinden henüz fayda sağlayamadıkları, santralistanbul’un hedeflediği katılım sürecine dahil olamadıkları, esasında mülkiyeti kamuya ait olan ve bir süreliğine Bilgi Üniversitesi’ne tahsis edilmiş olan alanın kamusallığını farkına varamadıkları ve santralistanbul’un geçirgen olma hedefi doğrultusunda attığı adımların yetersiz olduğu anlaşılmıştırBu çalışmada İstanbul Haliç’teki eski Silahtarağa Elektrik Santralı’nın santralistanbul olması örneği kültür endüstrileri çerçevesinde incelenmiştir. Eski üretim tesisi bir süreliğine Bilgi Üniversitesi’ne tahsis edilmiş olup, eğitim, kültür, yeme-içme ve konaklama işlevlerini içermektedir. Küreselleşme ile yerelin önem kazanması, yerelin kalkınma ve diğer kentlerle yarışabilirliğini arttırması için kültür ekonomilerini kullandığı bir süreç yaşanmaktadır. Kültür ekonomileri kentte yeni istihdam olanağı yaratırken bir yandan da kent mekanını kentsel yenileşme çerçevesinde dönüştürmektedir. Mekanın dönüşümünde rol alan aktörlerin özel sektörden olması, artık özel sektörün kentteki kültürel altyapıyı geliştirmede ön plana çıkmış olduğunun göstergesidir. Türkiye ve İstanbul’da merkezi ve yerel yönetimin ürettiği üst ölçek planlardaki kültür stratejilerine bakıldığında ve aynı zamanda 2010 Avrupa Kültür Başkenti olması sürecinde, İstanbul’daki kültürel altyapının geliştirilmesine yönelik politikalar ve stratejilerin önem kazandığı görülmektedir. Bu gelişmeler kentin çeşitli yerlerinde noktasal ve bölgesel yansımalar bulmaktadır. santralistanbul da AKB çerçevesinde kültür politikalarının mekandaki bir yansıması olarak değerlendirilmiştir. İstanbul’da eski sanayi bölgesi olan Haliç’te, işlevini yitirmiş, atıl durumda kalmış ve bugün endüstri arkeolojisi olarak nitelendirilen üretim yapıları yeniden işlevlendirilerek kültürel yapılara dönüştürülmesi süreci yaşanmaktadır. Çalışmada, sanayi işlevinden dönüşerek bir kültür havzası olan Haliç’teki bu tür örneklerden bahsedilmiş, santralistanbul örneği ayrıntılı incelenmiştir. Yurtdışından, santralistanbul’ un örnek aldığı kültür merkezi ve müze projelerinden Paris Pompidou Kültür Merkezi, Bilbao Guggenheim Müzesi ve Londra Tate Modern Müzesi örnekleri incelenerek kültür ekonomilerinin mekandaki yansımaları olarak yaşadıkları süreç, aktörler ve mekandaki etkileri üzerinden santralistanbul anlaşılmaya çalışılmıştır. santralistanbul’un bulunduğu çevreye etkisini anlayabilmek için örnek alanın çevresinde yüz yüze görüşmeler yapılmış, bu görüşmeler sonucu çevrede yaşayanların santralistanbul’un yani üniversite (santralistanbul=Bilgi Üniversitesi olduğu düşünülmekte) fonksiyonun bölgeye gelmesinden henüz fayda sağlayamadıkları, santral İstanbul'un hedeflediği katılım sürecine dahil olamadıkları, esasında mülkiyeti kamuya ait olan ve bir süreliğine Bilgi Üniversitesi’ne tahsis edilmiş olan alanın kamusallığını farkına varamadıkları ve santral İstanbul'un geçirgen olma hedefi doğrultusunda attığı adımların yetersiz olduğu anlaşılmıştıren_US
dc.format.mediumIX, [3], 155, [14] y. : rnk. res., pln., şkl., ktl. tbl. ; 29 sm.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherMimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.titleKültür endüstrisi çerçevesinde santralistanbul örneğien_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Şehir ve Bölge Planlama Ana Bilim Dalı Kentsel Koruma ve Yenileme Programıen_US
dc.institutionauthorBudan, Nazlıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.demirbas0048056en_US
dc.identifier.yrdAC3C4B1C-236D-44C5-BB0B-00A3E5B03A98en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record