Abstract
Sokrates, felsefesinin yaşam biçimi, yaşam biçiminin ise felsefesi olan bir anıtı miras bırakmıştır. Onun yaşam biçimi sorgulandığında felsefesi, felsefesi sorgulandığında ise yaşam biçimi incelenmeye başlanmış demektir. Fakat Sokrates, kendisi hiç yazmadığı ve yalnızca "yaşadığı" için, bu yaşama dair farklı Sokrates profilleriyle karşılaşırız. Platon’da karşımıza çıkan Sokrates ve onun kavram ve yöntemleri bize belirli bir Sokrates’i gösterirken, Xenophon’da karşımıza çıkan Sokrates ve onun kavram ve yöntemi bize başka bir Sokrates’i sunar. Hem Platon’un Sokrates’i hem de Xenophon’un Sokrates’i kendi içlerinde tutarlı ve bütünlüklü olmasına rağmen bunları yan yana getirdiğimizde Sokrates anıtını iki parçalı gibi gösterir. Bu metnin amacı tam da bu noktadadır zira hem Platon’un Sokrates’inin hem de Xenophon’un Sokrates’inin konuştuğu konumu, onların muhatabını ve yöntemini göz önünde bulundurur. Bu çalışmada, bu "iki" Sokrates’in kavramları ve yöntemi arasında farklar olmakla birlikte, birbirini tamamladığı iddia edilir.
Socrates’s way of life and his philosophy together created a monument for the future. When his way of life is questioned, that means his philosophy is examined at the same time. But because Socrates himself never wrote and only "lived", we encounter different profiles of Socrates about this life. While in Plato’s texts, Socrates and his concepts and methods are showing us a certain Socrates; in Xenophon’s texts, Socrates and his concepts and methods offer us another Socrates profile. Although both Plato's Socrates and Xenophon's Socrates are consistent and complete within themselves, when we bring them together, they show the Socrates monument in two parts. The purpose of this text is precisely this point because it will take into account the location, interlocutor and method of both Socrates of Plato and Socrates of Xenophon. Although there are differences between the concepts and methods of these two Socrateses, it is claimed that these two Socrateses complement each other.