Abstract
VI Kentsel Turizm: İstanbul Tarihi Yarımada'da Turizm Kümelenmesi Gülriz Bora Danışman: Prof. Dr. Aykut Karaman ÖZET Turizm, boş zamana sahip olan kişilerin bir yerden başka bir yere zamanı değerlendirmek, eğlenmek ve değişik deneyimler elde etmek için giriştiği çabalar toplamı olarak tanımlanabilmektedir. 1950'li yıllara kadar ekonomik büyüme ve kalkınma ile ilgili yapılan araştırmalarda önemi göz ardı edilen turizm sektörünün, 1960'lı ve 70'li yıllarda batı ekonomilerinin gelişimi ile ekonomik önemi anlaşılmaya başlanmış, telekomünikasyon ve enformasyondan sonra 21. yüzyıla damgasını vuran ve her gün gelişen üç temel sektörden biri olmuştur. 1980'lerin başında ücretli iznin ortaya çıkışı ile her ne kadar kıyılara, kırsal ve dağ kesimlerine bir kayma oldu ise de kentsel turizm, turizmin en eski hallerinden biridir. Son yıllarda kentsel turizme olan yoğun ilgi ve kentlerin öne çıkmak adına girdikleri kıyasıya rekabet dikkat çekmektedir. Rekabet avantajı sağlamak açısından geliştirilen kümelenme yaklaşımı, bu amaçla geliştirilen modellerden sadece bir tanesidir. Sektördeki en büyük payı alma adına girilen bu büyük rekabet ortamında bir kültür şehri olan İstanbul da yerini aramaktadır. Bu çalışmada İstanbul'un merkezi konumundaki Tarihi Yarımada profili, gelişim planları incelenecek ve turizm kümelenmesi analiz çalışması yapılacaktır.