Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi
Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.MSGSÜ'de Ara
Systematic approach for the management of real estate development
Özet
Gayrimenkul geliştirme, yaşadığımız çevrenin yeni ihtiyaçlar, teknolojik değişimlerve değişen zevkler doğrultusunda yeniden yapılandırılmasıdır. İş alanının temelinioluşturan dinamik, ihtiyaç, teknoloji ve değişen zevkler sebebi ile gayrimenkulgeliştirmeye duyulan gereksinimin hiçbir zaman azalmamasıdır.Gayrimenkul geliştirme, inşaat, mimarlık, finans, ekonomi, şehircilik, halkla ilişkiler,gayrimenkul yönetimi vs. gibi birçok disiplinin katılımı ile gerçekleşen çok yüzlü,dinamik, disiplinler arası bir iş alanıdır.Gayrimenkul geliştirme süreci, tanımı her ne kadar basit olsa da, her geçen gün dahakompleks, pazar odaklı ve bilgi merkezli bir süreç haline gelmektedir. Nihai ürününyapılanan çevreyi şekillendirmesi ve pazar koşullarının zamana, teknolojiye ve arzabağlı değişimi sebebi ile geliştirici şirketler pazar odaklı ve yasal koşullara göreşekillenen dinamik bir süreç içinde proje geliştirmektedirler.Türkiye'de gayrimenkul geliştirici şirketler, sürekli değişim içindeki ekonomikkoşullar ve buna bağlı olarak dengesiz pazar ortamında faaliyet göstermektedirler.Türkiye gayrimenkul piyasasında 1998 senesinde yaşanan deprem ve 2001 senesindeyaşanan ekonomik kriz önemli bir dönüm noktası teşkil etmiş olup, gayrimenkul edayalı yatırım kararlarının, gerekli analizler yapıldıktan sonra alınması gerekliliğiortaya çıkmış ve daha bilinçli kullanıcı kitlesi oluşmaya başlamıştır. Türkiye'deüretici hakim pazarlar mevcudiyetini yitirmekte, yerini tüketici odaklı pazarlarabırakmaktadır. Söz konusu gelişmeler ise geliştirici firmaları tüketici taleplerini dahafazla dikkate alan pazar odaklı geliştirme sürecine yöneltmektedir.Her iş alanında olduğu gibi, sürecin başlaması ve geliştirme faaliyetiningerçekleştirilebilmesi için bir girişimciye ve süreci finanse edecek bir yatırımcıyaihtiyaç duyulmaktadır. Süreç içinde aktif olarak yer alıp, bu iki fonksiyonuüstlenmek yolu ile risk alan ve karşılığında ödülünü almayı amaçlayan kişi yadakuruluşlar geliştirici olarak tanımlanmaktadır.Geliştirici sadece bir girişimcinin temsil ettiği bir yapı olabileceği gibi birden fazlakurumsal şirketin oluşturduğu bir ortak girişim de olabilir. Geliştirme amaçlıortaklıkların gerisindeki motivasyon geliştirme sürecinin çok yönlü ve çok kapsamlıyapısıdır.IVGeliştiricinin süreç boyunca temel vazifesi, yatırımın pusulası olan fizibiliteçalışmasında belirlenen hedeflere ulaşabilmek amacıyla, geliştirme süreci içinde yeralan ve farklı disiplinlerden gelen ekibin, proje hedefleri doğrultusunda koordineedilmesidir.Geliştirici firmalar, modern pazarlama teorisine paralel olarak, başlangıç, büyüme veolgunluk olarak tanımlanabilecek üç temel kademeden geçerler. Her bir kademe,geliştirici firmalar için farklı fırsat ve tehditleri içermektedir. Söz konusu fırsat vetehditler, geliştiricinin stratejik planlama çerçevesinde ele alması gerekenunsurlardır.Fakat, gerek sektöre yeni giren geliştiriciler, gerekse de bir çok büyük çaplıgeliştirici firma stratejik planlamaya gerekli önemi vermemektedir. Dolayısı ile fırsatve tehditlere karşı organizasyonun stratejisi rastlantısal olup, çevredeki fırsatlaratepki verme yönündedir.Geliştirme sürecinin yönetilmesinde sistematik yaklaşımın ilk adımı, geliştiricininstratejik olarak kendini analiz etmesi ile başlar. SWOT analizi olarak tanımlanan sözkonusu çalışma doğrultusunda geliştirici, içinde bulunduğu çevreyi, kendi güçlü vezayıf yanlarını, mevcut fırsat ve tehditleri analiz eder ve çıkan sonuçları stratejikplanlamanın ham maddesi olarak kullanır.Büyüklüklerinden bağımsız olarak her geliştirici bir stratejik plana sahip olmalıdır.Geliştiriciler stratejik planlamayı, hedef kitlesini tanımlamak, kısa ve uzun vadelihedeflerini ortaya koymak, belirlenen hedeflere ulaşmak için gerekli araçlarıgeliştirmek ve rekabet ortamında ayakta kalabilmek için yapmalıdırlar.Sistematik yaklaşımın ikinci adımı, geliştiricinin stratejik planlama ile tanımladığıhedeflerine uygun geliştirme fırsatlarını bulmak ve gerçekleştirmektir.Gerçekleştirme süreci, fizibilite çalışmasının işin pusulasını teşkil ettiği bir projeyönetimi safhasıdır. Her adımın proje yönetimi disiplini içinde ele alınması ve analizedilmesi, geliştirme süreci boyunca işin performansının takip edilebilmesine, nihaiürünün standartlarının belirlenmesine ve hesaplı riskler alınmasına olanaksağlamaktadır.Bu amaçla çalışma içinde geliştirme süreci, proje yönetimi disiplini baz alınarak,yaşam süreçlerine ayrılmış ve her bir yaşam sürecinin girdileri, çıktıları ve süreçlerianaliz edilmiştir. Fakat gayrimenkul geliştirme süreci, bir birini izleyen operasyonlarVÖZETGayrimenkul geliştirme, yaşadığımız çevrenin yeni ihtiyaçlar, teknolojik değişimlerve değişen zevkler doğrultusunda yeniden yapılandırılmasıdır. İş alanının temelinioluşturan dinamik, ihtiyaç, teknoloji ve değişen zevkler sebebi ile gayrimenkulgeliştirmeye duyulan gereksinimin hiçbir zaman azalmamasıdır.Gayrimenkul geliştirme, inşaat, mimarlık, finans, ekonomi, şehircilik, halkla ilişkiler,gayrimenkul yönetimi vs. gibi birçok disiplinin katılımı ile gerçekleşen çok yüzlü,dinamik, disiplinler arası bir iş alanıdır.Gayrimenkul geliştirme süreci, tanımı her ne kadar basit olsa da, her geçen gün dahakompleks, pazar odaklı ve bilgi merkezli bir süreç haline gelmektedir. Nihai ürününyapılanan çevreyi şekillendirmesi ve pazar koşullarının zamana, teknolojiye ve arzabağlı değişimi sebebi ile geliştirici şirketler pazar odaklı ve yasal koşullara göreşekillenen dinamik bir süreç içinde proje geliştirmektedirler.Türkiye'de gayrimenkul geliştirici şirketler, sürekli değişim içindeki ekonomikkoşullar ve buna bağlı olarak dengesiz pazar ortamında faaliyet göstermektedirler.Türkiye gayrimenkul piyasasında 1998 senesinde yaşanan deprem ve 2001 senesindeyaşanan ekonomik kriz önemli bir dönüm noktası teşkil etmiş olup, gayrimenkul edayalı yatırım kararlarının, gerekli analizler yapıldıktan sonra alınması gerekliliğiortaya çıkmış ve daha bilinçli kullanıcı kitlesi oluşmaya başlamıştır. Türkiye'deüretici hakim pazarlar mevcudiyetini yitirmekte, yerini tüketici odaklı pazarlarabırakmaktadır. Söz konusu gelişmeler ise geliştirici firmaları tüketici taleplerini dahafazla dikkate alan pazar odaklı geliştirme sürecine yöneltmektedir.Her iş alanında olduğu gibi, sürecin başlaması ve geliştirme faaliyetiningerçekleştirilebilmesi için bir girişimciye ve süreci finanse edecek bir yatırımcıyaihtiyaç duyulmaktadır. Süreç içinde aktif olarak yer alıp, bu iki fonksiyonuüstlenmek yolu ile risk alan ve karşılığında ödülünü almayı amaçlayan kişi yadakuruluşlar geliştirici olarak tanımlanmaktadır.Geliştirici sadece bir girişimcinin temsil ettiği bir yapı olabileceği gibi birden fazlakurumsal şirketin oluşturduğu bir ortak girişim de olabilir. Geliştirme amaçlıortaklıkların gerisindeki motivasyon geliştirme sürecinin çok yönlü ve çok kapsamlıyapısıdır.
Koleksiyonlar
- Fen Bilimleri Enstitüsü [1729]