Mimar Sinan Fine Arts University Institutional Repository
DSpace@MSGSÜ digitally stores academic resources such as books, articles, dissertations, bulletins, reports, research data published directly or indirectly by Mimar Sinan Fine Arts University in international standarts, helps track the academic performance of the university, provides long term preservation for resources and makes publications available to Open Access in accordance with their copyright to increase the effect of publications.Search MSGSÜ
KAVRAM EYLEM NESNE İLİŞKİSİNDE ARAYÜZ OLARAK MEKAN
Abstract
Bu yazı kapsamında başta gerceklik olmak üzere, kavramlar ve kavramın ürettigi bir alan olarak eylemler ve bu alanın icinde nelerin yer alacagı ve alamayacagı, nelerin mekana nesne olabilecegini ve olamayacagını belirleyen etkenler ele alınacaktır.Varolan her şeyin anlamı ve degeri, onların ortaya cıkardıkları sonucların toplamıdır. Nesne algılayan bir varlıktan bagımsız, salt fiziksel özellikler üzerinden; belli bir agırlıgı, kitlesi, oylumu, rengi, maddesi olan her türlü cansız varlık olarak, sadece algılananların oldugunu, algılanmayanın olmadıgını söyleyen felsefi akımlar üzerinden tanımlanırsa öznenin, kişinin dışında kalan, dış dünyanın bir parcası olarak bilincin karşısında duran her konu, her şey olarak tanımlanabilir. Tecrübe sonucu dogru yargılara ulaşmak ya da yanlış olan yargıyı düzeltmek icin kendisiyle etkileşime girilen bir arayüz olarak mekan istisnasız olarak her zaman algılayan varlıklar olmasa da mekan diye bir gercek varolabilirmiş gibi tasarlanır. Modern dönemin tasarımcısı icin tasarlama eylemi; bir işlev-estetik örüntüsü oluşturan - ya da oluşturmak zorunda oldugunu varsaydıgı - kavramlar arasındaki tutarlılıgı saglamaktır. Bu tutarlılıgı saglamayan kavram ve nesneler örüntüden atılmalı, yalnızca kendi buyurdugu örüntüyle tutarlı olabilecek olan kavram ve nesneler eylemleri belirlemelidir. Bu görüş dogrultusunda bakıldıgında, bir mekanın (ya da tasarımın) dogrulugunu belirleyen tek şey, kavramın icerisinde yer alacagı örüntünün diger ögeleriyle tutarlılıgı olacaktır In this essay, it will be focused on reality, concepts and actions produced by concepts and the factors that defines what can and can not be objects in space.The meaning and value of everything that exists is the sum of the results they emerge. If the object is defined through out of an entity that perceives an object, only through physical properties; it can be defined as all kinds of inanimate beings with a certain weight, mass, size, color, substance but if defined through philosophical movements that say that only percepted items exist but non perceived things don't exist; than it is possible to define object as everything, every subject standing out in consciousness as a part of the external world. Space as an interface to reach the correct judgments or to interact with the judge to correct the wrong judgedue to the experience is designed as if it will always be present even if there is an entity that perceives or not. Design action for the designer of modern era; is to create a function-aesthetic pattern - or assumes that it is necessary to create - is to ensure consistency between concepts. Concepts and objects that do not provide this coherence, must be drawn away from the pattern, and only the concepts and objects that can be pattern consistent with their own set of actions should be determined. From this point of view, the only thing that determines the authenticity of a space (or design) will be the consistency of the other elements of the concept that will be included in the concept
Source
The Turkish Online Journal of Design, Art and CommunicationVolume
8Issue
1Collections
- TRDizin [802]