Abstract
Hat sanatı, İslâm coğrafyasında figür yasağı sebebiyle insanların duygu ve düşüncelerini
yansıtacağı en önemli ve en güçlü unsur haline gelmiştir. Başlarda amacı dini metinleri kayıt
altına almak olan hat sanatı, bir noktadan sonra estetik olarak o kadar ilerlemiştir ki tasarımı,
vermek istediği mesajı gölgede bırakacak noktalara ulaşmıştır. Okumayı bilmeyen insanların
bile baktığında sanat eseri olduğunu anlayabileceği istifler meydana getirilen hat sanatında
çok kullanılan tasarım kurgularından biri de müdevver biçimde tasarlanmış olan yazılardır.
Müdevver yazıların her yönüyle incelenebilmesi için hat tarihinin en eski örneklerinden
Cumhuriyet dönemine kadar, farklı malzemeler üzerine ve farklı teknikler kullanılarak
yazılmış olan ulaşabildiğimiz tüm müdevver hat eserleri incelenip, değerlendirmeye en
uygun olanlar tezin kapsamına alındı. Seçilen eserlerin bazılarının fotoğrafları çekilip basılı
kaynaklarda yer alan eserler tarandı, müzelerde bulunan eserlerin dijital kopyaları alındı.
Kaynaklardan ulaşılamayan bazı eserlere dijital ortamlardan ulaşıldı. Görselleri toplanan
eserler; tasarım kurgusuna, kullanılan yazı türü ve malzemelerine göre sınıflandırılıp
eserlerin yazımında kullanılan metinler, yazı dili ve estetik açısından analiz edilerek hat
sanatı açısından genel bir değerlendirme yapıldı ve sonuç bölümüne ulaşıldı. Sonuç
bölümünde; müdevver yazıların nerelerde ve nasıl kullanıldığı, nasıl kurgulandığı, daha çok
hangi yazı çeşitleriyle ve hangi malzemeler üzerine yazıldığı, hangi biçimlerde
istiflendiğinden bahsedildi.
ANAHTAR KELİMELER: Hat, Müdevver, Biçim, İslâm, Sanat