Abstract
"Seramik Kültüründe Renk Öğesi ve Çağdaş Seramik Sanatında Kullanımı" isimli Sanatta Yeterlik tezi, çalışmanın amacı, kapsamı ve yöntemini belirten giriş bölümünün ardından ikinci bölümde seramik malzemenin renk özelliklerini ele almıştır. Seramikte renklendirici olarak kullanılan malzemeler ve renge etki eden pişirim süreci hakkında genel bilgilere yer verilmiştir. Üçüncü ve dördüncü bölümlerde tarihsel süreçte renk öğesinin değişimi ve gelişimi, buna etki eden inanç geleneği, teknoloji ve ticaret gibi etkenlerle etkileşimli olarak anlatılmıştır. Bu anlatım, rengi ortaya koyan tekniklere göre, pişirim öncesi ve pişirim sonrası olmak üzere iki aşamada gerçekleştirilmiştir. Tez kapsamında, tarihsel süreçte renklerin net olarak tespit edilebilmesi için dönemlere ve coğrafyalara göre tablolar oluşturulmuştur. Beşinci bölüm, sanatçıların bu kültürel renkleri kişisel bir dille ele aldıkları ve yaratıcı biçimlerde yeniden kurguladıkları çalışmaları üzerine odaklanmaktadır. Günümüzden yaklaşık yüzyıl önce ilk örneklerini görmeye başladığımız çağdaş seramik sanatında, kültürden referans alan bir yaklaşım dikkati çekmektedir. Bu yaklaşım, sanatçıların tarihsel süreçteki dönemlerden, geleneksel öğelerden ya da örneklerden etkilenmeleri, hatta bazen bu örneklerle birebir ilişki kurmaları yoluyla oluşmaktadır. Bu çalışmada sanatçıların çalışmalarına etki eden tarihsel-kültürel öğelere de değinilerek, seramiğin ana bileşenlerinden biri olan renk ve seramik kültürü arasında kurdukları bağlar ortaya konmuştur.