Özet
Çok eski çağlardan itibaren insanoğlunun hayatında var olan toprak malzemenin yapılarda sırasıyla kerpiç, tuğla, sırlı tuğla, karo/çini olarak, önceleri yapısal ve yalıtım amaçlı, sonraki dönemlerde de sosyal ve kültürel ortamlara bağlı olarak, sanatsal fonksiyonda kullanıldığı görülmektedir. Günümüzde sanatçıların kendilerini ifade edebilecekleri eserler olarak karşımıza çıkan artistik yüzey seramikleri, bulunduğu mekan ve çevreye görsel zenginlik katmasının yanı sıra, toplumun sanat ile buluşmasına vesile olmaktadır. Bu çalışmada, mimari yapı için tasarlanmış artistik yüzey seramiklerinin algılanmasına ve izleyicisiyle doğru iletişim kurabilmesine zemin hazırlayan faktörler ele alınmakta, bu eserlerin mekan-çevre ile ilişkileri fiziksel ve toplumsal açıdan değerlendirilmektedir. Bunun yanı sıra gerek röportaj yoluyla, gerek sanatçılar hakkında yazılmış kaynakların araştırılmasıyla, gerekse elektronik ortamdaki haberlerin taranmasıyla ülkemizde, Cumhuriyet Dönemi'nden günümüze, yapılmış ve mimari bir yapıya uygulanmış artistik yüzey seramikleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Ulaşılabilen çalışmaların derlenip tablolaştırılması ile konu hakkında bir arşiv oluşturmak; yüzey seramikleri çalışan öncü isimlerin mimari mekanlar için yapmış oldukları çalışmaların incelenmesiyle de, eser ile mekan-çevre ilişkisinde daha iyiye yönelme yöntemlerini örnekler ile gösterebilmek hedeflenmiştir. ANAHTAR KELİMELER: Seramik, Yüzey Kaplama, Pano, Mekan, Çevre.