Mimar Sinan Fine Arts University Institutional Repository
DSpace@MSGSÜ digitally stores academic resources such as books, articles, dissertations, bulletins, reports, research data published directly or indirectly by Mimar Sinan Fine Arts University in international standarts, helps track the academic performance of the university, provides long term preservation for resources and makes publications available to Open Access in accordance with their copyright to increase the effect of publications.Search MSGSÜ
Karol Szymanowski'nin oryantal-empresyonist dönemi yapıtlarında gözlenen Doğu kültürü etkilerinin bestecinin "Op.27, Üçüncü Senfoni"si bağlamında incelenmesi
dc.contributor.advisor | Refiğ, Gülper | |
dc.contributor.author | Rona, Bertan | |
dc.date.accessioned | 2022-06-20T20:32:16Z | |
dc.date.available | 2022-06-20T20:32:16Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.14124/2552 | |
dc.description | Tez (Doktora) -- Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016. | en_US |
dc.description.abstract | Karol Szymanowski'nin Birinci Dünya Savaşı yıllarına (1914-1918) denk gelen ve oryantal-empresyonist olarak adlandırılan bestecilik dönemindeki temel yönelimi, Doğu ve İslam kültürleri olmuştur. Bestecinin bu yöneliminde, Hafız Şirazi ve Celâleddin Rûmi gibi şairlerin şiirlerini tanımasının yanısıra, 1914 yılında çıktığı Kuzey Afrika gezisinin de büyük etkisi bulunmaktadır. Bu gezide yalnızca bölgenin gelenek ve göreneklerini değil, sanatı ve müziğini de yakından tanıma fırsatı bulan Szymanowski, edindiği izlenimleri, oryantal-empresyonist dönemi yapıtlarında ve bu yapıtları arasında çok önemli bir yeri olan Op.27, Üçüncü Senfoni'sinde yansıtmaya çalışmıştır. Ne var ki, bestecinin Arap müziği ve İslam kültürüne ilişkin bilgisinin yeterli düzeyde olmadığı bilinmektedir. Ayrıca, yapıtlarında kullandığı Avrupa müziğinin çalgıları, orkestra ve tonal sistemi de onun Arap müziğini tam olarak yansıtabilmesi açısından elverişli değildir. Doğu ve İslam kültürlerine yönelik algısı daha çok düşünsel ve edebî bakımdan biçimlenen Szymanowski, bu kültürlere öncelikle pastoral, tarihsel ve öznel açılardan yaklaşmış, bu kapsamda söz konusu kültürlerin zaman, geçicilik, mistisizm ve vecd gibi öğelerine odaklanmıştır. Oryantal-empresyonist dönemi yapıtlarında izlenimcilik adını olumlayan bir biçimde betimleyici müzik dilini tercih eden Szymanowski'nin bu bestecilik dönemindeki ve Üçüncü Senfoni'deki genel yaklaşımı, romantizm akımı çerçevesinde de değerlendirilebilir. Anahtar Kelimeler: Szymanowski, Doğu, İslam, Oryantalizm, Romantizm, Celaleddin Rumi. | en_US |
dc.format.medium | viii, 109 sayfa : resim, nota ; 30 cm. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Szymanowski | en_US |
dc.subject | Oryantalizm | en_US |
dc.subject | Empresyonizm | en_US |
dc.subject | Romantizm | en_US |
dc.subject | Celaleddin Rumi | en_US |
dc.title | Karol Szymanowski'nin oryantal-empresyonist dönemi yapıtlarında gözlenen Doğu kültürü etkilerinin bestecinin "Op.27, Üçüncü Senfoni"si bağlamında incelenmesi | en_US |
dc.type | doctoralThesis | en_US |
dc.department | Enstitüler, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Müzikoloji Anabilim Dalı, Genel Müzikoloji Programı | en_US |
dc.institutionauthor | Rona, Bertan | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.identifier.demirbas | 0068502 | en_US |
dc.identifier.yrd | 6626E307-EE4F-491B-AD5F-18D7D45BD64F | en_US |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
Doktora Tezleri [786]
Doctoral Theses