Özet
vÖZETBu çalışma tarihsel ve toplumsal olguların, hukuk ve ekonomide yaşanandeğişimlerle birlikte klasik müziğin kurumsallaşması üzerindeki etkilerini analiz etmeyiamaçlamaktadır. Çalışma yedi ana bölümden meydana gelmektedir.İkinci bölümde müzik yapıtlarına ait üretim ve tüketim süreci incelenerek,müzik pazarında ?değer? kavramı etrafında arz ve talep ilişkileri açıklanmayaçalışılmıştır. Üçüncü bölümde sanat ve müziğin kendine özgü pazar yapısı içindekurumsallaşması tarihsel boyutuyla detaylı olarak inceleme kapsamına alınmıştır.Sarayın koruyuculuğunda kurumsallaşan müziğin gelişimi, bu gelişimin sanayidevrimiyle şekillenişi, burjuva etkinliklerinin artışı, konser dernekleri ve operadayaşanan kurumsallaşma süreci günümüz kurumlarını da kapsayacak bir şekilde elealınmıştır. Dördüncü bölümde Türkiye'de klasik müzik alanında yaşanan gelişimlerin,sanayileşmesini daha önce tamamlayan Batı'ya göre temel farklılıkları tarihsel,kültürel ve ekonomik boyutlarıyla incelenmeye çalışılmıştır. Beşinci bölümde isepiyasa ekonomisinin temel koşulu olan hukuk düzeni konu alınarak telif hakkınınülkemizde ve dünyadaki tarihsel gelişimine değinilmektedir. Çalışmanın altıncıbölümü klasik müzik alanında görülen destek ve yardım (sponsorluk) modellerininayrıntılı bir şekilde incelenmesine ayrılmıştır. Yedinci bölümde uluslararası bir örnekolarak İstanbul Kültür Sanat Vakfı'nın düzenlediği İstanbul Müzik Festivali mercekaltına alınarak, çalışmanın alanıyla ilgili bir örnek model incelemesi yapılmayaçalışılmıştır. Genel olarak çalışma, klasik müzik etkinliklerine, üretim ve tüketimilişkilerine geniş bir perspektifte bakarak, bu alanda çeşitli öneriler getirmeyiamaçlamaktadır.ANAHTAR KELİMELER: Klasik Müzik, Ekonomi, Kurumsallaşma, Fikri Mülkiyet,Sponsorluk