Abstract
Teknolojinin gelişimi sonucu bilgisayarlar günlük hayatta kendilerine ayrılmaz bir yer buldular. Bu gelişmeden, bir kuruma, bir ürüne ya da bir düşünceye ait bir bilgiyi, başka insanlara iletmek üzere, yazı, resim, renk gibi elemanlar kullanarak, görsel mesaja dönüştürme işi olarak tanımlanabilen grafik tasarım disiplini ve eğitimi de etkilendi. Grafik Tasarım içeriğine, zaman, mekân, ses, hareket ve etkileşim unsurları da eklendi. Artık Görsel İletişim Tasarımı deyimi bu yeni kapsamı daha iyi tanımlıyor. Grafik tasarım eğitimi de bu yeni konuları da içine alacak şekilde yeniden düzenlendi.2000 sonrası dönemde, 3 boyutlu sanal ortam, gerekli teknolojinin ucuzlaması ve yaygınlaşması ile birlikte, mimar ve mühendislerin tasarımlarını görselleştirmek için kullandıkları bir araç olmaktan çıkıp bir iletişim mecrasına dönüşmeye başladı. Artık görsel iletişim tasarımcılarının 3 boyutlu sanal ortamı da çok iyi bilmesi ve bu konuda proje üretebilmesi gerekiyor.Bu çalışmada öncelikle grafik tasarım disiplininin kapsamından ve iletişim teknolojilerinin tarihçesinden bahsedilmiştir. Daha sonra, bilgisayar ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeler sonucu, grafik tasarımın kapsamına dahil olan tasarım alanlarının, grafik tasarım ve 3 boyutlu sanal ortam ile ilişkileri bağlamında gelişen eğilimler incelenmiş, grafik tasarım eğitiminde 3 boyutlu ortamın bir uzmanlık alanı olarak var olmasının gerekliliği vurgulanmıştır.Ülkemizde var olan eğitim programlarının incelenmesi sonucunda, henüz bu konuda temel anlamda bilgisayar programı öğretme dışında bir eğitim modeli olmadığına dikkat çekilmiştir.Bu çalışma, 3 boyutlu sanal ortamı görsel iletişim tasarımında bir mecra, anlatım dili ve ifade tekniği olarak kullanmak amacıyla, araştırma yapan, proje ve tasarım geliştiren ve disiplinler arası çalışabilen uzman tasarımcılar yetiştiren bir yüksek lisans programı önerisi ile sonuçlanmaktadır. Programa kabul edilen tasarımcıların, 3 boyutlu bilgisayar ortamı ve ilgili tasarım alanları olan 3 boyutlu animasyon, etkileşimli ortam, oyunlar, 3 boyutlu web, insan makine arayüzleri (man machine interface), ses, ışık ve hareket analizi ve tasarımı, bilgilendirme tasarımında sanal ortam ve yazılım tasarımı alanlarında çalışmaları amaçlanmıştır.