Özet
Yirminci Yüzyılın son çeyreğindeki büyük teknolojik gelişmeler, her alanda iletişimi yeni baştan şekillendirmiş ve özellikle görsel iletişim, küreselleşen Dünya'da daha da önem kazanmıştır. Teknolojik ilerlemelerin bir sonucu da, hareketli dijital ortamların artması ve yaygınlaşması olmuştur. Taşınabilir akıllı telefonlardan, bina yüzeylerini kaplayabilen dijital ekranlara kadar, bir çok boyutta ve farklı amaçlarla kullanılan hareketli ortamlar, günlük yaşamın bir parçası haline gelmiştir. Bu nedenle, hareket tasarımı, görsel iletişim tasarımı kapsamında hiç olmadığı kadar önemli bir konuma ulaşmıştır. Bu çalışmada, grafik tasarımcıların, görsel iletişimdeki bu gelişmelerden doğan arz ve beklentileri karşılayacak şekilde yetiştirilmeleri amacıyla, Grafik Tasarım lisans eğitim programları baştan irdelenmiştir. Öncelikle, Türkiye'de ve Dünyada, önemli Üniversitelerde yer alan Grafik Tasarım Eğitim Programları incelenmiş ve büyük çoğunluğunda henüz hareket konusunun yeterli miktarda ve gerekli şekilde işlenmediği belirlenmiştir. Yapılan araştırmalar sonucunda, hareket temasının, temel tasarım eğitimi kapsamında, programların birinci yılında ele alınmasının uygun olacağı görülmüştür. Bu doğrultuda, "Temel Hareket Eğitimi" olarak adlandırılan bir ders tasarlanmış ve ardışık iki yarıyılda, haftada altı saatlik bir stüdyo dersi olarak işlenmesi planlanmıştır. Hareketin şekillendirilmesi, hareketin bir araya getirilmesi, hareketle öyküleme, hareketli sahnelerin kurgulanması ve hareketle etkileşim ana başlıkları altında tasarlanan ders içeriği uygulama çalışmaları ve hareketli örneklerin gösterimleri ile öğrencilere aktarılacaktır. Temel Hareket Eğitimi dersi ile, öğrencilerin, hareket okur-yazarlığı kazanmaları, yani, hareket konusunda farkındalıklarının artması ve hareketi iletişim aracı olarak kullanma becerisini geliştirmeleri hedeflenmiştir.