Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Açık Bilim, Sanat Arşivi
Açık Bilim, Sanat Arşivi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve yayınların etkisini artırmak için telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.MSGSÜ'de Ara
Picasso’nun Guernica resminin sanatsal kaynakları
Özet
Bu çalışma 20. Yüzyılın en enteresan sanatçısı olarak Picasso ve onun en ilgi çeken resmi Guernica'nin oluşum aşamaları ve kaynaklan üzerine bir araştırmadır. Vatikan müzesine yapılan bir ziyaret sırasında, orada sergilenmekte olan bir 16. yüzyıl Rafael Okulu halısının, Guernica resmi ile olan aşırı benzerliği bu araştırmayı doğurdu. Picasso'nun bütün bir sanat tarihine olan merakı ve beğendiği eserleri ele alarak, onlarla hesaplaşması veya kendi üslubu ile onları yeniden var etmesi bilinen özelliklerindendi. Kendisinin de açıkça söylediği gibi, "ben başkalarını değil, kendimi kopya etmekten korkarım " sözünü doğrularcasına Vatikan'daki Rafael Okulu halısından, temayı, kompozisyonu, figürlerin karakterlerini, yerlerini hatta bazı detaylarını dahi almaktan çekinmemiştir. Çok doğru bir seçimle, o sırada İspanya'nın içinde bulunduğu politik açmaza ve savaşın felaketlerinin getirdiği hislere en uygun temayı ve en uygun eseri yakalamıştır. Vatikan halısındaki kompozisyon, İncil'de İsa Peygamberin hayatından, çocukluğundan bir sahneyi" Masumların Öldürülmesi" sahnesini işlemektedir. On iki halıdan oluşan bu serinin, biri kaybolunca kalan on birinden günümüzde dokuz tanesi sergilenmektedir. Kesin olarak resimleri kimin yaptığı bilinmemekle beraber tahmini olarak, Rafael'in ölümünden sonra islerini devir alan asistanlarından Giulio Romano tarafından yapıldığı söylenmektedir. Halılar 1519 veya 1520 yılında sipariş edilse de, Rafael'in ölümünden sonra, Bruksel'de Pieter van Aeist atölyesinde dokunarak ancak1531 yılında getirilip Vatikan'daki yerine asılır. Picasso bu eserle ilk İtalya seyahati sırasında karşılaşmış olabilir.1917 yılında Roma'ya ilk defa Jean Cocteau ile beraber, onun teşviki ile, I Rus Balesi ile çalışmak için," Parade " balesinin dekor ve kostümlerini yapmak üzere gider. Klasik İtalyan sanatı ile bu karşılaşma, kübizmin tarihe karışmasına ve onun sanatında neo-klasik denilen donemin başlamasına neden olur. İtalya'nın onun sanatı üzerindeki tesirleri, yankıları ile birlikte bir omur boyu hissedilecektir. İtalya seyahatinden tam yirmi sene sonra yapılan Guernica resminde, İspanyol iç Savaşındaki, sivil halkın çektikleri anlatılmak isteniyor gibi görünse de, aslında, tarih öncesinden beri dünyamızın görmekte olduğu bir insanlık dramı, "Masum insanların Katledilmesi" resmedilmektedir. Bu açıdan Guernica sadece bir savaş protestosu olmakla kalmaz gök daha geniş. bir zaman dilimini kapsar ve daha büyük bir insanlık dramını protesto eder. Guernica, Vatikan'daki hah ile kompozisyonundaki büyük benzerliğe rağmen, fazlasıyla İspanyol olan bir kavramın, boğa güreşinin iki ana karakterini, at ile boğa'yı da resmin bünyesinde birleştirir. Kendisi de bu resimde boğa ile vahşeti ve karanlık güçleri, at ile İspanyol halkını simgelediğini kabullenecek ve savaşın acımasızlığına, sanatının yaratıcılığı ile karşı duracaktır.